Annons:
Etikett05-anhörig-vän-till-adoptivbarn
Läst 3505 ggr
Michaelaloretta
7/11/12, 8:57 PM

Adopterad tjej, 8år från Kina söker Adopterad vän

Hej, Jag börjar med att jag själv inte är den som är adopterad, utan att jag skriver åt min Sambos dotter på snart 8 år. Hon är adopterad från Kina när hon var bebis, och skulle vilja ha en vän som hon kan träffas med eller brevväxla med, helst ska den vännen (kille eller tjej) också vara adopterad ifrån just Kina och ungefär i samma ålder.

Hon funderar ganska mycket på att hon är adopterad, stundtals.. känner sig lite speciell och så. Till råga på allt så har tjejen varit med om en skilsmässa också.. (vilket jag inte tror att hon lider av så mycket då alla fyra vuxna kommer överens superbra, och hon är älskad av alla). Så det skulle vara toppen om hon fick en vän som går igenom ungefär samma sak, som hon kan prata med.

Finns det någon här som har ett barn som skulle vilja bli hennes kompis?

Vi bor i Stockholm, Hammarby Sjöstad. Bor ni nära så är det ett plus. Men hon älskar att skriva, så även brevväxling vore också kul :)

Hör gärna av er!

Michaela

Annons:
giffan
7/11/12, 9:06 PM
#1

Är tyvärr inte i den åldern. Men hoppas ni kan finna någon i närheten.

Jag undrar om jag inte läst om att adopterade från Kina… har träffar ibland… värt att kolla upp kanske.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Michaelaloretta
7/11/12, 9:12 PM
#2

Hej Anneli, tack för ditt svar :)

Tjejen har adoptionsträff med sin "kinagrupp" en gång om året, men det verkar inte riktigt vara något för henne. Det känns som att hon skulle vilja ha en vän som hon kan prata med i förtroende. Det känns att hon ser väldigt mycket upp till äldre tjejer hon ser, som också ser ut att vara ifrån Kina. Så förmodligen så skulle en kompis som är lite äldre också funka. Men det är nog ganska viktigt för henne att kompisen ska vara just ifrån kina.

hoppas på att någon här inne känner sig träffad :)

[alisja]
7/11/12, 11:33 PM
#3

Hej, är inte heller i den ålder och inte från kina så.. Obestämd Ville bara önska lycka till och hoppas att lilltjejen får en vän för livet. Glad

Michaelaloretta
7/12/12, 11:00 AM
#4

Tack Alicia :)

Putt putt,

Hoppas på att det finns någon adopterad från Kina här inne som är intresserad av att lära känna lilltjejen.

Buffaomini
7/12/12, 8:36 PM
#5

Inte därifrån, men det kanske finns någon fb med människor adopterade från Kina.

När jag var liten, annonserade jag i en adoptionstidning, kanske något ni kan göra?

lydds
7/16/12, 1:01 AM
#6

Hm, nu är jag ju inte adopterad från Kina utan Ryssland och även några år äldre (15). Kanske inte är så mycket till hjälp då? Ställer annars gärna upp, väldigt gärna då jag själv gjort och fortfarande går igenom "samma grej". :)

Annons:
lillsandra
7/16/12, 9:51 AM
#7

min kollegas dotter är adopterad och 11 år. Dock inte från kina utan från Colombia, vet inte om hon kan vara intresserad. Kan iof kolla, eller så kan man kanske låta dem träffas för att se om de gillar att umgås. vet att hon är väldigt intresserad av hästar

giffan
7/16/12, 9:53 AM
#8

Vad härligt med så många som vill ställa upp. Kyss

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Michaelaloretta
7/16/12, 3:21 PM
#9

Hej ni som svarat, supergullgit av er :)

Lite synd att hittills ingen ifrån Kina har hört av sig, jag tror att det är ganska viktigt för henne att det är någon som också kommer därifrån..

Hon har hittills träffat en annan kikesisk tjej i sin ålder, men hon är inte adopterad utan bor här med sina föräldrar, så det är inte riktigt samma sak heller.

Hoppas jag inte låter för kräsen :)

Det kan naturligtvis att vara roligt med kompisar ifrån andra länder också, ju mer vänner desto bättre.

#6 --> Linnea, vad roligt att du kan tänka dig att komma i kontakt med henne, har du också varit med om både adoption och skilsmässa? Isåfall kan det vara väldigt intressant, tror lilltjejen behöver någon utomstående att prata med om allt, nu är hennes mamma med barn också, med sin nya kille, vilket säkert också känns förvirrande då hon själv inte fick bo i mammas mage när hon var bebis.. utan blev adopterad.

[alisja]
7/16/12, 5:09 PM
#10

Mitt hjärta blir så glatt när så många vill ställa upp för tjejen! Glad

lydds
7/16/12, 6:20 PM
#11

#9 Inte gått igenom någon skillsmässa men har genom hela mitt liv varit flickan som verkligen tänker på allt. Vart bor mina föräldrar, har jag syskon osv.
Önskar själv så himla mycket att jag hade haft någon att prata med det om, speciellt när jag var mindre. Känner liksom igen mig så himla mycket på något sätt, om du förstår vad jag menar. :)

Michaelaloretta
7/19/12, 9:46 AM
#12

Hej igen, ledsen att jag inte svarat dig tidigare.

Vad säger du om att börja brevväxla lite smått med henne, och sen eventuellt träffas någon gång efter några brev? :)

Skulle vara såå gulligt av dig om du ville ta första steget och skriva ett brev, jag kan skicka hennes adress till dig i ett PM :)

MVH

Michaela

[DR.HP]
7/20/12, 8:12 PM
#13

Jag är adopterad från Kina, är nu 14 år gammal men kom till Sverige vid 1,5 års ålder :)

Om jag inte är för gammal  så ställer jag mer än gärna upp!

Annons:
[alisja]
7/21/12, 11:04 PM
#14

Jag blir så glad. Michaelaloretta, har hon börjat maila lite med tjejen här ifrån? Och hur går det. Hoppas hon får sig en god vän!

#13: Riktigt roligt att du ställer upp, du gjorde en medhjälpare gott om hjärtat. Glad

Michaelaloretta
7/25/12, 8:30 AM
#15

Hej Alisija, jag är också superglad att det fanns några här som gärna ville börja brevväxla med lilltjejen :)

Jag tror att de har börjat skriva till varandra igår och hoppas att blir en lång vänskap av detta, skulle vara roligt för tjejerna :)

giffan
7/25/12, 8:44 AM
#16

Tycker det är roligt att någon vill skriva vanliga brev för det första, det är nog inte så vanligt längre..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Nevina
8/1/12, 8:20 PM
#17

Jag kan tyvärr inte vara till någon hjälp, men ville ändå skriva. Min kusin är adopterad från Kina, kom hit när hon var 1½, hon är nu 9 år och bor i Stockholm. Men hon har inte riktigt förstått vad det innebär att vara adopterad. Hon vet att hon blev hämtad i Kina, men tror att hon har legat i sin adoptivmammas mage, som hennes syster har gjort. De har aldrig förklarat det här med adoption för henne. Synd, annars stämde ju landet, åldern och bostadsort så bra :/

giffan
8/1/12, 11:06 PM
#18

#17 Kanske dom kan brev växla iaf…? Bara en fundering.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Nevina
8/2/12, 4:13 PM
#19

#18 Hade de säkert kunnat, men jag tror tyvärr att risken är väldigt stor att adoption kommer på tal då och att min kusin får reda på saker om det som hennes föräldrar vill berätta för henne själva när de känner att hon och de är redo för det. Kan ju bli lite fel.. För din sambos dotter ville väl ha någon från just Kina att prata med om att vara adopterad och allt runtomkring? Eller tror du att hon skulle kunna nöja sig med att bara skriva om annat, då hon vet att min kusin har liknande erfarenheter? Visst skulle de kanske kunna brevväxla (om min kusin nu vill det), men då får inte diskussioner om adoption förekomma. Hennes föräldrar lär inte bli glada då nämligen, kan jag säga. Tyvärr :/

Jag tycker ju att hon skulle fått reda på "sanningen" för länge sedan, men..

giffan
8/2/12, 11:23 PM
#20

#19 Kanske kan det vara en hjälp att få reda på hur det egentligen ligger till…?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Nevina
8/3/12, 11:21 AM
#21

#20 För min kusin? Jag tror inte att det är en bra idé att hon får reda på det på ett sådant sätt. Det borde nog komma från hennes föräldrar.

immobilized
8/5/12, 5:30 PM
#22

Jag är ganska mycket äldre (fyller 23) och från Sydkorea men vill bara säga att jag hoppas att lilltjejen hittar en vän som hon kan prata med kring adoptionen. Tycker också det är jättefint av dig att ställa upp för henne och kolla runt!

Glad

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Michaelaloretta
8/6/12, 7:26 AM
#23

Hej alla ni söta som svarat :) ville bara meddela att vi funnit en brev/mail kompis åt henne som hon är jätte nöjd med :) tråden kan stängas. Tack ni som ville ställa upp !

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: