Annons:
Etikett01-att-vara-adopterad
Läst 5129 ggr
ican86
2011-08-28 16:18

Från Indien till Sverige

Hej,

Vet inte riktigt var jag ska börja, är ny här och satt och kollade på en del andra forum för adopterade men kände att detta verkar bra. Kände att jag verkligen behöver skriva till någon som kanske förstår min situation

Lite om mig, är adopterad från Bangalore, Indien kom till Sverige som 7 månader liten pojke. Är idag 25 år. Växt upp i småstad vilket varit svårt igenom hela livet på grund av att man ser annorlunda ut milt sagt. Har däremot väldigt fina föräldrar så inom hemmets trygga väggar har det varit bra.

Men har alltid känt mig utanför, ensam, och annorlunda  aldrig fått passa in och just nu är jag väldigt ledsen med…

Skriver nu för att jag verkligen har kommit till någon slags kritisk punkt då jag verkligen behöver vägledning och komma i kontakt med andra adopterade.

Genom mitt liv har jag aldrig egentligen inte tänkt särskilt mycket på just att jag är adopterad utan mest varför jag alltid stått utanför gemenskapen i skolan osv.

Jag har aldrig haft någon nära vän som varit adopterad så har aldrig kunnat prata om det på samma nivå eller vad man ska säga. Utan hållt det mycket för mig själv. Depression har varit ett faktum under flera år av mitt liv, som präglats enorm av ensamhet och ångest.

Kanske bör jag inte skriva utelämnande men jag känner att det är just det jag behöver göra just nu. Ständigt från när jag var liten till idag så vet jag fortfarande inte helt vad man ska svara på frågan "var kommer du ifrån?" Jag är svensk men ändå inte och samtidigt indier. Och det duger aldrig som ett tillräckligt svar utan får alltid följdfrågor som inte direkt göra saken bättre.

Har bott i indiska stadsdelar i England och känt mig hemma där vid kulturen och att slippa ett utanförskap som man får på en gång man kommer hem till Sverige. Men nu är jag tillbaka i Sverige och detta kommer tillbaka som något som bara stått och väntat på mig medan jag varit borta. Var passar jag in egentligen? I Indien där jag aldrig bott mer än i början av mitt liv? I Sverige där jag alltid är en främmande person till utseendet?

Jag har inget problem med att vara adopterad utan ser det som en enorm chans jag fått till ett bättre liv och framtid, men omgivningen och samhället är inte alltid lika förstående.

Till en viss del vet jag vem jag är och ändå inte för jag hör inte hemma helt någonstans. Berättar mer om mig framöver.

Jag vill gärna komma i kontakt med andra adopterade från Indien eller andra länder som kan dela med sig eller säga något om hur ni haft det?

Kanske blev lite rörigt detta inlägg men så får det bli, i mitt huvud snurrar det för mycket tankar på en gång just nu..

Ta hand om er alla.

Annons:
giffan
2011-08-29 21:29
#1

Hej och välkommen hit!

Det måste kännas bra att få ur sig en del som trycker en… Vi är flera här som känner precis så som du. Många beskriver just att de inte känner sig hemma i sverige, även fast det är här de är uppväxta. Konstigt egentligen att det kan vara så.

Själv är jag ljus, så på mig syns det inte att jag är från ett annat land… Ibland undrar jag om det inte är minst lika svårt. Alla tar ju förgivet att jag är svensk… men är jag det egentligen?? Jag vet inte faktiskt.

Min bror var oxå adopterad, han var mörk i hyn och det har han fåt lidit mkt ont för i sina dagar.Ibland är livet orättvist.

Men frågan är hur det skulle varit om vi inte blivit adopterade. Vet vi hur våra liv skulle vara då? Skulle vi må bättre eller sämre? Det får vi nog aldrig veta.

Jag tror att man måste försöka göra det så bra man kan för sig själv.

Om du trivs där du levt i perioder bland indiskt folk i england, finns det inte möjlighet att vara där? Försöka få tag på indiska vänner här, jag vet att det ska finnas några till på sajten som kommer från Indien, kanske kan kontakta dem. Kolla i den här tråden

Jag hoppas verkligen att du ska kunna känna någon form för stöd från forumet. Ibland tar det lite tid att få svar, men det finns alltid någon här.

Vill bara tala om att vi har ett slutet forum för de frågor som man inte vill att "alla" ska kunna läsa. Där kan du vara med om du vill.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annandagen
2011-10-02 22:11
#2

Hej ican:)

Det är intressant och talande det du skriver, och jag kan förstå, relatera till hur du känner, och varför etc,, jag är själv adopterad från Indien, kom -72 till Sverige, jag har för några år sedan nu tillbaka bla skrivit en avhandling om adoption och även om allt detta  med att vara adopterad, (utlandadopterade) känslor och den psykologiska aspekten som kan  finnas, bli, mer eller mindre för oss alla adopterade någon gång eller i perioder i livet,,  ja min forskningsrapport berör många ämnen inom att vara adopterad,,och om du är intresserad av att läsa den ska den finnas på AC bibliotek, nu vet jag ju att det finns en uppsjö av liknade rapportskrivningar och avhandlingar, som man kan läsa, men det var bara en tanke till dig,, om du är med på FB, så finns det en bra grupp för adopterade från Indien, det finns en svensk grupp, óch en del andra genrella adoperade grupper,, jag är med i lite olika, men den som jag uppskattar mest är den som heter adopted from india,, där finns det ad från Indien personer i blandade åldrar, från norden, USA, och Sverige, den är ju därav engesk talande liksom, men det finns väl ung 160 drygt medlemmar,, och där blandas ämnen om indien, känslor, bemötande, uppväxt, hanterande,, etc,, känslor,, och det är en just och bra stämmning där inne, och den är även privat så det är bara medlemmarna som är med som kan se vad som skrivs,, vi delar humor,och skratt där inne, igenkännandet från varandra som ibland kan kännas svårt,kan där delas och på ngt sätt kanske också då kännas lite lättare ja du fattar,, det är en respektfull och bra balans mellan medlemmarna,, jag kan,  gärna lägga in dig där om du vill, och är intresserad,, du kan ju skriva mig ett privat meddelande om vad du heter, och om du har  FB så  kan jag hitta dig där och sen vidare lägga in dig i gruppen//

Ha det gott så länge :)

[ceder88]
2012-05-24 07:30
#3

Jag kan rekomendera dig att söka efter gruppen VIA -vi internationelt adopterade på facebook skickar med en länk. Där vet jag att det finns fler talet adopterade från Indien. Haha, jag blir avundsjuk på de som är från Indien det verkar finnas så många som är adopterade därifrån.

[ceder88]
2012-05-24 07:35
#4

Förlåt mig grupen på facebook heter VIA-Vuxen Internationellt Adopterad här är länken http://www.facebook.com/groups/69069606302/?ref=ts

[Look on me]
2012-06-27 17:57
#5

Blir tårögd av att läsa det Gråter

Upp till toppen
Annons: