Etikett01-att-vara-adopterad
Läst 2940 ggr
Kicka1970
2012-01-07, 07:39

Hur påverkar adoptionen mig egentligen?

Hej!

Jag heter Eva, är svensk och adopterad. På 70-talet var det tydligen inte helt ovanligt att svenskar adopterade svenskar, fick reda på det av min pappa som träffade en kvinna när han var ute och dansade härom sisten. Helt galet men det visade sig att hon hade jobbat på sjukhuset där jag föddes och varit en av sjuksköterskorna som tog hand om mig, otroligt sammansträffande:O)

Hur som helst har jag funderat en del på hur adoptionen har påverkat mig, psykiskt? Vad händer med en människa som blir bortplockad från sin mamma direkt efter förlossningen? Som i väntan på sina nya föräldrar ligger kvar på sjukhuset en vecka för att sedan skickas till barnhem i 3 månader. Jag har haft en fantastisk uppväxt och vet att det var det bästa, min biomamma var 16 när hon fick mig, utan stöd av pojkvän eller föräldrar.

Jag har kontakt med min biomamma sedan snart 20 år och vi har verkligen funnit varann, även om hon aldrig kommer kännas som min mamma. Vi är såå lika, i ta mig tusan allt!

Finns det någon som grubblar som jag? Hur mår ni? Hur tror ni att adoptionen påverkat er? Har den satt spår som har naturliga förklaringar?

Må så gott!

Eva

Spomenka
2012-01-08, 19:08

Jag är utlandsadopterad iofs. o. utsattes för flera separationer än du.

Men kan entydigt svara j a, det har satt spår i mig som jag inte ens är säker på går att utplåna under min livstid. Återresa o. återförening med biologiska familjemedlemmar var en bit på vägen i min bearbetning. Men jag är långt ifrån färdig, även om jag numera mår bättre än jag gjorde tidigare.

Kicka1970
2012-01-14, 19:26

Tack för ditt brev… jag håller med, återresa o återförening är såklart steg i rätt riktning. Jag har ju gjort det och även om det rör upp mycket får man komma hem en smula.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

deeremf
2012-02-04, 17:35

Jag är adopterad från Brasilien och kan våga att det har satt sina spår.

Visst jag var bara ett år när jag blev adopterad och har alltid vetat att jag är adopterad.

När jag var yngre grubblade jag ganska mycke på vem jag var/är.

Blev så illa att jag blev deprimerad osv och det fanns inte många att prata med, mina bröder kände inte det samma.

Men nu flera år senare så vet jag att jag är jag, klart jag kommer antagligen aldrig få veta vem mina bio föräldrar är/var, om jag har halvsyskon i Brasilien eller liknande.

Men tillbaka till tema, ja tror det att jag är adopterad har påverkat hur jag har växt upp och vem jag har blivit.

Det påverkar mig den dag idag och kommer troligen påverka mig för resten av mitt liv.

[ceder88]
2012-02-07, 00:19

Vart kommer du ifrån i Brasilien?

deeremf
2012-02-07, 01:05

Malacacheta, vad jag vet så är det en liten turistplats.

Upp till toppen