Annons:
Etikett18-övrigt
Läst 2497 ggr
Mariadottir
2011-06-21 15:29

Fundering

Hej.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, men jag har en syster som blev bortdopterad på 80-talet. Min/våran mamma lever inte längre så henne kan jag inte fråga. Men har jag några som helst rättigheter att få leta upp henne? Jag vet vilket datum hon är född och i vilken stad, men jag har ingen aning om var hennes adoptivföräldrar bodde då. Skulle jag bara veta i vilken kommun tingsrättsbeslutet är taget så får jag ju svar, men nu vet jag inte det.

På skatteverket har dom sagt att dom inte lämnar ut namn. Är det någon som vet eller kanske själv har erfarenhet. Hade det varit jag som var adopterat hade jag fått veta, men nu får jag inte det enligt skatteverket?

Tacksam för svar.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

Annons:
giffan
2011-06-23 20:38
#1

Kolla med frälsningsarmén, Min mammas son hittade henne genom dem… Så de kanske kan hjälpa till.

Fast om din mamma e död så borde ju dessa papper kommit fram då… eller lever din pappa? har han isåfall någon möjlighet att hjälpa?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mariadottir
2011-06-29 13:35
#2

Hej giffan och tack för ditt svar!

Ska kolla med dem och se om det kan ge något men jag ar även gjort en förfrågan om min mammas och mina papper från soc när jag var liten.

Jag är inte säker på att mamma hade kvar handlingarna för det var inte meningen att jag skulle få reda på att hon fanns alls. Men min mormor visste om att hon hade fötts men inte mer. Mamma födde bara fram henne och sedan tog de hand om resten på sjukhuset.

Det är inte min pappa som är min systers far.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

giffan
2011-06-29 13:49
#3

#2 Fast där man är född måste papprena finnas, gäller bara att veta vart… och sen att få tillgång till dem.

Fortsätt kämpa och jag hoppas du hittar det du söker!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MajaL
2011-06-30 08:24
#4

Jag har tyvärr ingen aning. Du vet inte vilken stad hon adopterades till heller?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Mariadottir
2011-06-30 12:02
#5

giffan: Jag kanske skulle kunna få tag på mammas förlossningsjournal, men ska se om det ger något med papprena från socialkontoret.

MajaL: Nej var hon hamnade vet jag inte men jag vet att vi är födda på samma BB.

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

giffan
2011-06-30 23:17
#6

Hoppas att du lyckas!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Mariadottir
2011-07-06 11:51
#7

Vet inte omdet kan vara till hjälp för någon men jag har fått reda på att folkbokföringen inte får hålla bortadopterade syskons idenititet hemlig! Så i och med detta har jag fått reda på vad min syster heter och var hon bor! Glad

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där

MajaL
2011-07-06 14:48
#8

#7 Vad kul, grattis! =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

giffan
2011-07-06 22:13
#9

#7 Men åååå vad härligt!! Hoppas ni kan träffas nu då. Berätta gärna hur det går.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: