Annons:
Etikett07-att-söka-sina-rötter
Läst 3207 ggr
mjolnir
2011-06-13 22:51

Research i Iran

Hej,

Jag är för 34 år sen adopterad från Iran (Teheran) och från okänd familj i staden Rasht i norra Iran. En god vän til mig i Sverige - iranier - som är flerspråkig har lovat försöka hjälpa mig genom en engelskspråkig farbror som bor i i Isfahan, norr om Teheran.

Han avser att först göra egen/egna resa/resor till barnhemmet där jag blev hämtad och försöka komma i kontakt med både personer på själva barnhemmet och försöka hitta en individ i Teheran som kan hjälpa till med det lite mer djupgående sökandet. Tanken och förhoppningen är att denna person ska hitta spår som leder till miljonstaden Rasht och kunna resa dit och göra mer research.

Min fråga i det här forumet är om ni kan ge mig tips på vilken typ av person som kan komma ifråga som ska kunna hjälpa mig göra efterforskningar? Vilken kravprofil ska man ställa? Och vart (samhällsgrupp) är det mest rimligt att man kan hitta duktiga och pålitliga researchers? Förslag emottages tacksamt!

En annan fråga är att jag funderar på att upprätta nån form av kontrakt för att det inte ska bli oklarheter för nån av parterna. Lite fantasi gärna hur kontraktet ska se ut. Villkor, ersättning, periodicitet, nivåer, krav o.s.v.

Tack på förhand för kreativa tankar :-)

/M

Annons:
MajaL
2011-06-14 15:43
#1

Hej! :)

Vilket häftigt projekt!

Min fråga i det här forumet är om ni kan ge mig tips på vilken typ av person som kan komma ifråga som ska kunna hjälpa mig göra efterforskningar?

Svar: Jag tror du har en god kontakt redan. Så vitt jag vet så finns inga juridiska personer eller dylikt, som kan ställas till förfogande i en sån här situation. Utan man får söka tills man hittar allt närmare sin släkt. Alternativt släktens bekanta och dylikt.

Vilken kravprofil ska man ställa? Och vart (samhällsgrupp) är det mest rimligt att man kan hitta duktiga och pålitliga researchers?

Svar: Jag tror internet är en god hjälp för dig. Det finns vissa sajter (man får googla lite) som man kan vända sig till, där de är specialliserade på vissa länder.

En annan fråga är att jag funderar på att upprätta nån form av kontrakt för att det inte ska bli oklarheter för nån av parterna. Lite fantasi gärna hur kontraktet ska se ut. Villkor, ersättning, periodicitet, nivåer, krav o.s.v.

Svar: Jag tror du bör träffa den som ska hjälpa dig. Det kan vara bra om ni får en personlig kontakt och en "kännsla" för hur ni båda är som personer. Sedan kan ni ju tillsammans känna efter hur ni vill ha det, så inte bara du bestämmer det. Eller bara han.

Vem vet, kanske han tycker detta är spännande, och rent av inte är så intresserad av så hög ersättning. Eller så är han inte speciellt intresserad och vill ha mer i ersättning.

Det är så individuellt. Jag tror man måste diskutera tillsammans. Mitt förslag är att du frågar honom hur han känner kring detta. :)

Stort lycka till! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

 

 

 

Upp till toppen
Annons: