Annons:
Etikett11-bok-filmtips
Läst 2923 ggr
[ceder88]
2010-10-31 02:50

Svensk långfilm om adoption/adopterade

Ideerna flyger runt så här i huvudet på natten.

Jag har en tanke om att det vore väldigt intressant om man gjorde en svensk lång film om hur det är att vara adopterad eller att adoptera, skulle kunna bli ett svenskt drama eller en komedi. Vet inte om det redan finns någon film om ämnet, nu menar jag inte Patrick 1.5.

Vad skulle erat förslag vara att filmen handlade om? Skulle huvud personen vara en kille eller en tjej? Skulle det vara komedi som i tomten är far till alla barnen? Eller gråtande drama som i Casablanca?

Annons:
giffan
2010-10-31 09:52
#1

Patrik 1.5? Vad är det?

Rolig idé det där, man kan ju göra film om allt nu förtiden…

Skulle vara intressant att göra en film som började när barnet var på barnhem…  och så småning om hoppar över tillnär barnet är i äldre ålder då "problemen" börjar…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[ceder88]
2010-10-31 10:16
#2

Jag har inte set Patrick 1.5. Någon annan har kanske gjort det? Det jag har läst, så handlar det om ett homosexuellt par som vill adoptera ett barn som är 1.5 år men det blir fel. Istället får de en pojke som är 15 och är homofob.

[Wiveka]
2010-11-01 17:48
#3

En sevärd film men inte så mycket om just adoptionObestämd utan mest om relationer.

giffan
2010-11-01 23:19
#4

vart kan man  hitta filmen?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Wiveka]
2010-11-02 11:14
#5

Jag hyrde den (på Lovefilm)Glad

giffan
2010-11-02 11:35
#6

#5 Okej… ska kolla.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MsAriel
2010-11-27 17:14
#7

Låter som en intressant idé :)

Tror ju dock inte att det är första gången tanken kommer upp, skulle kunna tänka mig att svårigheten ligger i att få någon av de etablerade bolagen intresserad. Kanske måste man gå andra vägar, nån som känner nån med kunskap, utrustning och medel…för att inte tala om intresse?

Jag kan mycket väl tänka mig en typ av dokumentärdrama, alltså t ex fakta och uttalanden från myndigheter varvat med enskildas personliga berättelser. Men ska det vara kommersiellt gångbart så räcker inte det. Konsten skulle då vara att med varm humor framföra de budskap man vill och det är inte alldeles lätt.

Ett exempel är ju "I rymden finns inga känslor" där man lyckats göra en varm och rolig film om ett ämne som i sig är långt ifrån komiskt (handlar om en kille med asbergers). Adoption är ju också ett ämne som i sig inte lämpar sig för komedi, dessutom vet vi ju att det finns adoptioner som gått alldeles snett och som egentligen inte ens skulle ha genomförts - hur får man fram såna budskap på ett kommersiellt sätt??

Upp till toppen
Annons: