Etikett01-att-vara-adopterad
Läst 6993 ggr
[ceder88]
2010-09-23, 02:04

Adopterade om SverigeDemokraterna

För några dagar sedan sen så var det som sakt val, antar att det inte har gåt förbi någon och inte heller det att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Så min fråga är nu vad tycker ni på adopterade iFokus om Sverigedemokraterna?

Jag undrar också ifall det är någon som har bra koll på vad SD tycker om adoption, vet att de för några år sedan ville begränsa adoptionen till enbart nationen och inte internationellt.

giffan
2010-09-23, 11:48

Är faktiskt inte så insatt i politiken egentligen. Men det jag har förstått är att SD vill stoppa invandringen, och allt vad som handlar om invandrare (utländskt utseende) Tror/vet jag att adopterade kan åka med på.

Hoppas verkligen inte att adopterade kommer lida ont av det.

Hur de ser på adoption är ju intressant. Tål att undersökas.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

[ceder88]
2010-09-23, 14:52

Jag infogar vad som är en del av deras familjepolitiska idéprogram. En del av texten är i fett stil och belyser det som verkligen SD står för. Jag har inte skrivit texten eller skrivit det fett stilta. Antar att det inte bara är jag som kan läsa mellan raderna.

_I egenskap av nationalister inser Sverigedemokraterna den enorma betydelse som starka rötter och en trygg identitet har för varje barns utveckling. Sverigedemokraternas grundläggande inställning är att varje barn så långt det är möjligt skall få växa upp under goda förhållanden med sitt eget folk i sitt eget land. Då detta tyvärr inte alltid är möjligt skall viss utländsk adoption kunna tillåtas. I dessa fall måste dock stor hänsyn tas till den rotlöshet och de identifikationsproblem som dessa barn ofta drabbas av.

Det nuvarande statliga adoptionsstödet skall slopas vid utländska adoptioner och delar av detta bör istället användas till insatser i syfte att ge föräldralösa barn i utlandet en möjlighet att växa upp med en far och en mor i sitt eget land eller kulturella närområde._

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

giffan
2010-09-24, 00:48

#2 Men det är väll egentligen helt sant. För många adopterade har ju just problem med det, rotlösheten.

~ Anneli ~ 

Lena1971
2010-09-25, 12:45

#2 Jag vet inte vad ni som är adopterade tycker om sd:s resonemang, men jag tycker det där var rätt såsigt.

Ett barn har ingen kultur! Man blir en kulturell varelse genom sin uppfostran. Så är man uppfostrad i Sverige är den svenska kulturen ens egen.

Sen vad man har för färg på håret eller vilken skostorlek man har, det är ointressant.

Att adopterade får problem beror inte på att de flyttats från "sin" kultur. Det finns ingen medfödd kultur. Problemen som kan uppstå beror på omgivningens fördomar. Och fördomar bekämpas bäst med öppenhet, absolut inte genom att stänga gränserna.

Det är mina femöresfunderingar.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

giffan
2010-09-25, 14:03

#2 Jag tor att många känner sig rotlösa just med att man vet att man inte hör till den familjen egentligen, eller hur man nu ska säga.

Jag har väll egentligen aldrig känt att jag inte har min familj, men jag har heller inte brytt mig så mkt. Min bror däremot kände sig alltid så sviken och oönskad..

Klart jag har känt mig oönskad med, när man fått höra saker som att du ska vara glad att vi toghand om dig, annars skulle du aldrig levat. Men det är ju egentligen inte saker som har med adoptionen att göra, det är ju saker som har med behandlingen från sina föräldrar.

För säger man så till sina biologiska barn? Var glad att vi tar han dom dig, annars skulle du inte leva, för det är ju sant. Inget barn klarar sig utan någon som tar hand om dem.

~ Anneli ~ 

Lena1971
2010-09-27, 16:21

Ceder, vad har du själv för åsikter om sd?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

giffan
2010-09-28, 09:18

Ja nu väntar vi med spänning på vad Ceder säger.., eller någon annan.

~ Anneli ~ 

[ceder88]
2010-09-28, 14:25

vad jag tycker? Nja, jag tycker jag har skrivit så man kan förstå vad jag tycker om dem. Kan bifoga ett klipp jag fick från en kompis

http://www.youtube.com/watch?v=ZW1MYpvRiYk

Min kommentar till klippet blir;

De har ändrat sången, retoriken och utseendet..

Lena1971
2010-09-28, 15:23

Haha, jag har inte hört de versionen av sången förut. Nu fick jag förklaringen till senaste Berglin.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kajpek
2010-10-08, 19:02

Giffan! Vad hemskt att de har sagt att du ska vara tacksam!!! Jisses, JAG är tacksam för att min älskade dotter blev just min, att hon ska vara tacksam för att hon kom till mig kan jag inte förstå alls. Den krassa verkligheten är faktiskt att barn som är "tillgängliga" för adoption dvs min dotter hade fått föräldrar oavsett om jag adopterat eller ej, kanske hade hon fått en familj som kunnat ge henne ännu bättre förutsättningar rent materiellt än vad jag kan (kärleksmässigt är det nog svårt Glad)….så återigen JAG är tacksam för alla mina barn…oavsett hur de kommit till mig.

Om SD tycker jag inte Skrikandes jag bor tyvärr i en del av landet som verkar vara väldigt förtjusta i SD men jag tror att det är ett uttryck för missnöje och inte hat mot vår familj…

giffan
2010-10-09, 02:34

#10 Ja visst är det hemskt. Det jag kan glädja mig åt är att jag har lärt mig hur man inte ska behandla barn iaf… Och hur viktigt det är att man talar om för sina barn hur mkt man älskar dem, hur jobbigt man än må ha i livet.

~ Anneli ~ 

Upp till toppen