Annons:
Etikett18-övrigt
Läst 12526 ggr
giffan
2009-11-25 01:09

Adoptera bort ett barn

Gick och funderade lite idag. När man vill adoptera ett barn. Då kontaktar man ju vanligen en adoptionsförening. Men om man nu vill adoptera bort sitt barn, hur gör man då?

Kan man bara kontakta någon, och vem, och säga "hej jag vill adoptera bort mitt barn, har ni någon som vill ha det?"

Eller hur fungerar det?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Trixyman83
2009-11-26 22:38
#1

Hmm vet ej riktigt hur det fungerar. Men tror att Socialen styr över det hela där.Ifall inom sverige.

Gnici
2009-12-01 13:06
#2

Hej!

Jag hör ju inte riktigt hemma här, men svarar i alla fall.

Vår dotter är fosterhemsplacerad på grund av min egen svåra sjukdom. Och i vårt fall så var/är det socialen som hade/har hand om allting.

Kan tänka mig att ni inte bara får adoptera bort barnet så där bara utan det är mycket papperskrig, socmöten mm om varför, orsaker mm. Och det som socialen jobbar för och ser till så handlar ALLT om vad som är bäst för erat barn…Det har jag fått höra till lust och leda av dem…


Cezanne
2009-12-01 13:50
#3

Man kontaktar familjerätten på socialtjänsten i kommunen där man bor.

Det är en lång juridisk process men det går. Ansvarig handläggare måste utreda att det verkligen är föräldrarnas vilja att adoptera bort sitt barn.

giffan
2009-12-01 15:29
#4

#3 Du skriver att det är en lång process, hur lång? För om man är i säg 7 månaden och man vill adoptera bort barnet, då har man inte så mkt tid att spela på. Eller får någon annan ta hand om barnet medans man väntar på att adoptionen kan bli klar?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2009-12-01 15:31
#5

Gnici du är så välkommen att dela med dig av dina erfarenheter tankar och funderingar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-12-01 16:02
#6

Är man gravid och vill adoptera bort sitt barn kontaktar man familjerätten. De ordnar då så att barnet direkt efter födseln blir placerat i ett jourhem. Sen så får en mamma enligt lag inte bestämma sig direkt efter förlossning att barnet ska adopteras bort utan har en betänketid som brukar vara sex veckor. Under den tiden pratar familjerätten med mamman och ska också försöka utreda faderskapet. Får man reda på vem pappan är och han vill ha kontakt med sitt barn kan det inte adopteras bort. Vill mamman fortfarande adoptera bort barnet och pappan inte kan ta hand om det placeras barnet i fosterhem. Vill han också adoptera bort barnet ska familjerätten leta adoptivföräldrar. Det är inte lämpligt att barnets nya föräldrar bor i samma kommun utan föräldrarna får föreslå en del av landet de tycker det är lämpligt att barnet flyttas till och så kontaktar familjerätter kommuner där för att leta lämpligt hem. Därefter träder juridiken in, först fattas beslut i tingsrätt vilket tar tre veckor för att vinna laga kraft och det kan överklagas under den tiden om någon ångrar sig. Överklagas det kan det ta tid innan det kommer upp i nästa instans.

Har aldrig adopterat bort ett svenskfött barn utan kommit så långt att det varit i jourhem men därefter har föräldrarna ångrat sig. Det var härom året och då tog jag reda på hur man gör.

Annons:
giffan
2009-12-01 16:24
#7

Oj det verkar omständigt.

Jag funderar nämligen lite på min egna adoption. Jag var ju endast 23h då de fick mig, mina föräldrar. Undrar hur de har gått till. Fast undrar om de inte var fosterföräldrar först och sen fick adoptera mig…

Måste ju kännas bättre både för barn och föräldrar om man får barnet så tidigt som möjligt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

regskylt
2009-12-05 19:41
#8

#7 du var väl adopterad från usa…? De har nog lite andra regler än vad man har i sverige. här sker det ju inte många adoptioner av svenska barn om året..

giffan
2009-12-05 22:34
#9

#8 Jo det är sant. Men å andra sidan så har ju de så stränga regler i så mkt annat att just en sån här regel verkar lite för enkel.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

regskylt
2009-12-09 01:27
#10

#9 man får också tänka på att i usa (vet inte om det är alla delstater) så adopterar man hellre bort barnen än sätter de i fosterhem. här är det helt tvärtom

giffan
2009-12-09 01:36
#11

#10 okej det visste jag inte.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

regskylt
2009-12-09 01:39
#12

#11 mer exakt så om barnen bor i fosterhem i ett år så måste de adopteras, annars så skickas de vidare.

i sverige så har barnen mer rätt till sina biologiska föräldrar, är i princip omöjligt att adoptera bort ett barn.

de olika systemen är både bra och dåliga..

[iurochskur]
2010-04-06 10:36
#13

Hittad

Annons:
Upp till toppen
Annons: