Etikett02-att-adoptera
Läst 6256 ggr
Secondhandmamman
2010-03-19, 19:19

Enskild adoption av barn från Lettland

Hej!

Vi vill adoptera våra underbara tonårsflickor, som idag bor på barnhem i Lettland. De har tillbringat flera sommar & vinterlov hos oss. Det blir en sk enskild adoption. Socialutredningen påbörjas i april och de flesta kontakter med myndigheter i både Sverige & Lettland är gjorda.

Finns det någon som har erfarenheter att dela med sig så mottages alla tips & råd tacksamt!

lillsandra
2010-03-20, 00:02

Hej,

jag undrar mer vad en enskild adoption betyder?

giffan
2010-03-20, 11:46

Oj vad spännande. Hur har ni kommit i kontakt med barnen? Har de varit många år hos er?

Låter jätte spännande.

Har tyvärr inte själv någon erfarenhet av det, men hoppas att det kan komma några svar här från någon som vet lite mera.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

Cezanne
2010-03-22, 22:40

Enskild adoption betyder att man inte går genom en adoptionsorganisation. Man går itället via MIA, myndigheten för internationella adoptioner.

lillsandra
2010-03-22, 22:45

min mamma adopterade mig privat och syrran via barnhem

giffan
2010-03-22, 23:43

Undrar om min adoption är en enskild adoption? även min brors kanske? Då det inte gått igenom någon adoptionsorganisation här i sverige iaf. Vi kom först som foster barn vad jag har förstått.

Kan det vara så?

~ Anneli ~ 

lillsandra
2010-03-23, 13:44

då e jag också via en enskild. jag tycker det e så klurigt med alla dessa special. jag har alltid tänkt adoption som adoption.

giffan
2010-03-23, 20:35

#6 Precis så har jag med tänkt. Men jag har tyckt att det varit så konstigt att mina föräldrar åkte och jobbade i USA och kom hem med två barn… bara sådär. Att de skulle ha ett visste de, men att de fick med sig brosan va tydligen inte planerat. Undrar hur det kan komma sig?

Kan man bara kliva in på ett barnhem och säga… Den ska vi ha! Nä jag tycker det låter konstigt.

~ Anneli ~ 

lillsandra
2010-03-24, 21:24

de kanske var inne på barnhemmet och där fick de reda på att ni var syskon. då tog de beslutet att de skulle ta med er båda hem för de ville inte skilja er åt.

när min mamma hämtade min syster så var det faktiskt så att hon var andrahandsvalet. vi skulle ha haft en annan tjej innan, men samma dag som mamma kom fram så fick hon reda på att den flickan dött. då fick hon min syster istället. jag kan ju säga att jag kanske inte var den snällaste av alla storasystrar när vi var små, för hon fick höra det när vi bråka flera gånger att hon var just ett andrahandsval. men hon svara alltid, men mamma älskar mig iaf.

giffan
2010-03-24, 21:44

#8 Jag och min bror va inte "riktiga" syskon. Så den teorin fungerar inte. Jag var heller aldrig på något barnhem. Men det var tydligen min bror.

~ Anneli ~ 

Cezanne
2010-03-25, 15:23

För att kunna göra en enskild adoption måste man ha samma sorts medgivande från kommunen som för att adoptera via en organisation.

giffan
2010-03-26, 02:53

#10 Hur menar du då?

De papper jag sett är från de att de kommit hem med oss. Där finns bara dokumenterat att de har haft oss som fosterbarn och att allt verkade okej med oss och att vi växte och utvecklades som vi skulle.

Vi döptes först när vi va 4 år, vad jag förstått för att det va strul med papperen före det.

~ Anneli ~ 

Cezanne
2010-03-26, 12:23

I Sverige idag måste du ha ett medgivande från din hemkommun att du får ta emot barn för adoption.

Barn från de länder som inte tillämpar starka adoptioner, d v s barnet är redan adopterat av sina nya föräldrar när det lämnar födelselandet, har först status som fosterbarn i Sverige innan domstolen fatta beslut om adoption.

giffan
2010-03-26, 12:30

#12 Men då måste det alltså finnas ett sådant medgivande. Hmm konstigt för jag har inte lyckats att få fram det.

Men några av papprena jag har fått står det egentligen ingeting i. Mycket var överstruket för sekretessen. Även om båda mina föräldrar är döda sen en tid tillbaka.

~ Anneli ~ 

Secondhandmamman
2010-03-26, 14:13

Hej!

Finns det någon av er som är adopterad från just Lettland? Vad jag förstått är det inte så vanligt att barn adopteras från Lettland. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med någon förälder, som har lite erfarenheter att dela med sig av. Det är en sån enorm byråkratidjungel att ta sig igenom… Men våra tjejer är värda det med råge!

Cezanne
2010-03-27, 14:59

#13 Undantaget kan vara om adoptivföräldrarna vid adoptionen är folkbokförda i barnets födelseland. Hade ett sånt ärende för några år sedan då ett par bott utomlands några år och då adopterat ett barn från det landet. De papper vi har är kopior av domstolshandlingar och så skulle vi skriva ett yttrande till domstolen.

giffan
2010-03-28, 13:15

#15 Så är det heller inte i det här fallet.

Det enda jag fått veta är att adoptionen är gjord i USA och att ingas papper finns i sverige om den. Och i USA är det sekretess på sådanna papper så där får jag inte ut dem.

Står på ruta 1 lixom.

~ Anneli ~ 

Spomenka
2010-03-30, 16:27

Enskild, det var så jag kom hit, men tyvärr har just det gjort det svårare för mig att få tag på biofam.

Jag är född i ex. Jugo. inte i Lettland men ändå, mina föräldrar fick som jag förstått det mer el. mindre välja själva - j a g  s j ä l v   valde pappa Glad(bäst i hela världen enl. mig).

Upp till toppen