Etikett05-anhörig-vän-till-adoptivbarn
Läst 2527 ggr
Fidelina
2009-08-15, 14:37

Behöver du en extra vuxen?

Hej!

Behöver du en extra vuxen, som lyssnar, läser och kan stötta dig? Jag vill gärna finnas där för dig, bli en oas där du kan känna dig trygg.

Jag är en ensamstående mamma på drygt 40 år. Jag har ett eget barn i ålder runt 5 år och har jobbat med barn. Är dock inte någon professionell utan erbjuder bara min omtanke, respekt och förtroende. Jag har själv vuxit upp under trassliga förhållanden hos biologiska föräldrar.

Om du behöver mig, kontakta mig per Fidelina.Fideli@gmail.com. Jag lovar full sekretess och respekt för dig som individ, kommer aldrig att kränka dig.

Fidelina

giffan
2009-08-15, 16:51

Varför anmäler du inte ditt intresse hos din hem kommun? Du skulle kunna bli stöd familj åt någon som behöver.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

Fidelina
2009-08-15, 18:54

# 1 Jag gjorde det i våras, men har inte hört av dem än. Det kan ju bero på semestertider eller något annat, eller att de kanske tycker att mitt eget barn är för litet för att jag ska kunna ställa upp för andra.

Det kan vara så, att det finns barn som inte riktigt vågar be om hjälp från kommunalt håll. Man kanske skäms över situationen och tror att det är en själv det är fel på, fastän det kanske är de vuxna som inte "riktigt håller". Att man går och tror, som du skrev i en annan tråd, att ingen vill ha en.

Eller som där jag tidigare arbetade som lärare, att barn far illa i sina hem, men för att kunna ta hjälp av kommunens enda skolkurator (som hade sitt kontor 5 km från skolan jag jobbade på), måste de föräldrar som misshandlar dem meddelas först.  Hur galet är det?

Som lärare har man anmälningsplikt om man vet om något sånt, men det är inte alltid lätt att balansera mellan att som första vuxen få förtroenden från "trasiga" tonåringar (som det rörde sig om i just det fallet) och att genast göra en anmälan, och därmed kanske sabba kontakten man fått med det barn som far illa. (=att tonåringen kanske inte vågar anförtro någon vuxen igen det som händer, för de "skvallar ju bara".)

Därav min förfrågan här på detta forum.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

giffan
2009-08-15, 19:14

Jag förstår precis hur du menar. Ville bara upplysa dig om vägen att gå, då inte alla vet att "vem som helst" kan bli kontakt familj.

Jag är själv kontakt familj, och det är både svårt, roligt och mycket givande både för mig och resten av familjen.

Hoppas att du får något napp. Om inte annat kan man ju vara ett stöd på nätet.

Det finns så många olika sätt att hjälpa andra.

~ Anneli ~ 

Fidelina
2009-08-15, 19:23

# 3 Runt 2000-talet följde jag och mina elever korrespondensen mellan en 12-årig flicka och en vuxen, som tillsammans kommit överens om att den vuxne kunde lägga ut allt på den vuxnes hemsida, fast med fingerade namn på flickan och hennes anhöriga.

Det var mycket känslor som vällde upp när man läste hur den flickan hade det, med föräldrar som ständigt söp och inte brydde sig om barnen, och den lilla flickan på 12 år som fick agera mamma både till sin lillebror och till sina föräldrar. Och skolan där man inte förstod vad som hände dessa två barn…. Utåt sett försökte barnen hålla en fasad att allt var ok.

Önskade så mycket, att jag hade kunnat ta hand om den flickan och hennes bror. Det är många gånger som jag därefter har undrat hur det gick för dem, om de fick någon hjälp. Någon som känner igen berättelsen och vet något?

Fidelina
2009-08-15, 19:24

# 3 Har du eller någon du känner erfarenhet av dåliga kontaktfamiljer, eftersom du skriver "vem som helst"?

giffan
2009-08-16, 01:39

#5 Nä jag tänkte bara att jag med min brokiga bakgrund, och utan direkt utbildning…. kan vara kontakt/stödfamilj. Det var det jag menade med vem som helst.

~ Anneli ~ 

Fidelina
2009-08-16, 18:23

# 6 Men du har ju erfarenheten av att vara adopterad och har en brokig bakgrund, det är ju kanon! Då är du ju inte "vem som helst".

Skrattande

Det är inte utbildning som avgör om man är en bra eller dålig  människa - och lämplig som kontakt/stödfamilj. Om du har erfarenhet från en brokig bakgrund, slår du förmodligen de flesta andra med hästlängder!

Själv har jag pluggat alldeles för många år, och vart förde det mig? Jo till 10 års sjukdom. Nu får jag tänka om, sadla om till något mer praktiskt, men vet du vad jag kommit på? Det jag ska jobba med, är lika bra som något annat jobb!

Upp till toppen