Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 1719 ggr
Tussebus
4/30/09, 7:39 PM

Stilla undran

Är det någon som vet om homosexuella par kan adoptera?

I såfall varifrån?

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
MoiraIne
5/1/09, 7:56 PM
#2

Ja, enligt svensk rätt får homosexuella adoptera. Tror att lagen infördes 2005 eller 2006.

Däremot finns det inga givarländer som godkänner homosexuella par som adoptivföräldrar, så i praktiken innebär lagen ingen förändring.

För svensk del är lagen dock en stark markör för homosexuellas rättsliga ställning - det är en självklarhet att man inte ska behöva diskrimineras p g a sexuell läggning.

När det gäller internationella adoptioner så tycker dock jag, att det finns aspekter som väger tyngre än vuxnas rätt att, oavsett sexuell läggning, bilda familj.

giffan
5/2/09, 12:07 AM
#3

Svenska adoptioner är väll isåfall det som gäller.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MoiraIne
5/2/09, 12:18 AM
#4

jo svenska adoptioner. eller att man, precis som tidigare, kringgår givarländernas önskemål genom "ensamadoptioner" vilket ju accepteras.

risken finns ju dock, att om det kommer till givarländernas kännedom att sverige inte respekterar deras önskemål att homosexuella par inte får adoptera, så förlorar vi ännu fler givarländer…

Tussebus
5/3/09, 12:39 AM
#5

Det var nån som sa till mig att man kan adoptera från Polen och att de kände ett lesbiskt par som gjort det. Men de kanske hade gjort som #4 sa?

Jag tycker iaf att det suger att inte homopar får adoptera!Inte för att jag är så inne på det just nu, men kanske nån gång i framtiden… Glad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

giffan
5/3/09, 1:51 AM
#6

#5 Det kommer antagligen ge sig med tiden.

För inte allt för länge sedan va det inte många som trodde att homo par skulle få gifta sig heller.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Tussebus
5/3/09, 12:37 PM
#7

Sant #6. Får fortsätta hoppas på en mer tolerant värld Flört

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

MoiraIne
5/3/09, 6:55 PM
#8

Jag för min del anser mig tolerant, jag tycker man får lov att vara som man vill och tycka som man vill så länge man inte skadar någon annan. Men så länge som det finns negativ attityd mot homosexualitet så kommer det att vara de presumtiva adoptivbarnen som får betala priset, och det tycker jag inte att det är värt. Man kan liksom inte använda barn som murbräcka, särskilt som adoptivbarn redan från början har en bräckligare grund att stå på.

Synen KOMMER att förändras, men det kommer att ta tid. Som Giffan säger är det inte länge sen homopar inte tilläts gifta sig, och drygt 40 år sen ansågs ju homosexualitet som en sjukdom, även i Sverige. Jämför det med kvinnans frigörelse från det totalt patriarkala samhället, så ser vi att fortfarande efter snart 100 år så utsätts kvinnor för diskriminering. Även om det inte sker särskilt öppet så sker det ändå - på ett strukturellt plan, och det i betydligt större omfattning än vad allmänheten tror.

giffan
5/3/09, 7:09 PM
#9

Fast jag tycker nog att även andra adopterade barn får utstå mycket för att de har fel hudfärg, och rasismen verkar inte avta direkt…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tussebus
5/4/09, 11:20 PM
#10

Tyvärr får dessa stackars barn utstå mycket för ingenting egentligen..de kan ju inte hjälpa hur de ser ut eller föds..

Och sen till råga på allt ska de behöva komma till några  monstruösa familjer med den smittsamma sjukdomen att dras till det egna könet, nej det betackar de sig för de som är adoptsionsförrätare FlörtGlad

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

MoiraIne
5/8/09, 10:31 PM
#11

Ja, homosexuella har rätt att adoptera. Däremot vet jag inget givarland som godkänner det.

Upp till toppen
Annons: