Annons:
Etikett18-övrigt
Läst 3625 ggr
giffan
2009-04-17 01:12

Notarius Publikus

Vad är det? Någon som kan förklara det för mig? Hur går man tillväga och hur dyrt är det?

Jag vet att det har med någon form av fullmakt att göra, men sen då?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MoiraIne
2009-04-17 01:57
#1

Min kommentar: Finns en särskild lag om detta, t ex så ska det finnas en i NP i varje län.

Info hos Länsstyrelsen

Notarius publicus är latin och betyder ungefär "offentlig sekreterare". Notarius publicus är en enskild person som Länsstyrelsen utser.

Vad gör notarius publicus?

Notarius publicus ska bland annat hjälpa allmänheten med följande frågor:

* bestyrka namnunderskrifter, avskrifter, översättningar och andra uppgifter om innehåll i handlingar,
* närvara som vittne då förvaringsrum öppnas eller stängs. eller då förseglingar sätts på eller bryts
* kontrollera lotteridragningar
* bekräfta att någon är behörig att göra vissa saker, eller att någon har kompetens eller tjänsteställning att företräda någon annan.

Vem utser notarius publicus?

Länsstyrelsen utser notarius publicus. Uppdraget som notarius publicus kan vara tidsbegränsat. Länsstyrelsen anger inom vilket område notarius publicus är skyldig att utföra ett uppdrag. Hon eller han är dock behörig att utföra uppdrag även utanför det angivna området.

För att kunna bli notarius publicus ska man ha avlagt juristkandidatexamen eller juristexamen. Man får heller inte vara försatt i konkurs eller ha förvaltare.

Källa: Länsstyrelsen

Priser: Beror på vad man vill ha hjälp med, allt från nån hundring till ett par tusenlappar. Prisförslag finns här Vet dock inte om priserna är fasta (d v s om är lagstadgade avgifter) eller om det kan variera beroende på juristfirma. Att verksamheten styrs via Länsstyrelsen skulle kunna tyda på lagstadgade avgifter, men är alls inte säkert.

Hoppas det svarar på din fråga, annars kan jag nog kolla vidare?

giffan
2009-04-17 02:16
#2

Ja jag läste det där, men fattar tyvärr inte riktigt priserna.

Om man pratar ren svenska, är det alltså  en form av fullmakt? Jag vet att jag kan komma att behöva en notarius publikus, men jag vet inte i villken omfattning priserna gäller. Jag sk aha för att en person ska kunna ta ut papper i ett annat land. Villken typ gäller det då? i pris listan?

jag vet att jag kan ringa i morgon, men jag vill att allt ska hända NU!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MoiraIne
2009-04-17 02:43
#3

hm…tror inte dom där NP ger fullmakter. Nu är jag inte säker på att jag förstår dig rätt, men gäller det en fullmakt så är det DU som ska lämna en fullmakt till den som ska hämta ut papperen.

Nu vet jag heller inte vad som gäller i det landet, men det kan ju då tänkas att det ställs vissa krav på den fullmakt du lämnar, t ex att din namnteckning bestyrks på särskilt sätt och det är i såfall det NP gör (150 kr).

Det kan också vara så, att dom papper som ska lämnas ut BARA får lämnas till just dig, och att det då krävs att du styrker att du är den du säger dig vara (det man kallar att du ska styrka din behörighet), det ska då NP göra men har ingen aning om vad det kan kosta..går nog inte att få reda på förrän i morron tyvärr.

Kan tänkas att NP måste göra båda dessa saker, d v s både styrka din styrka din behörighet att hämta ut papperen och styrka din namnteckning fullmakten som ger någon annan rätt att hämta ut papperna åt dig.

giffan
2009-04-17 10:42
#4

Du… Krångligt är det iallafall.

Jag skulle skicka ner gilltig legitimation, men när det så kom ner kom de fram till att svenskt körkort inte var gilltigt, man måste ha pass, villket jag inte har, så nu har jag beställt ett nytt pass. Det tar minst 5 arbetsdagar att få ut (till en kostnad av 400kr)

Min kontakt i USA åker till sverige nu i slutet av april, så jag hinner antagligen inte skicka ner något iaf, och då kommer hela sommaren att gå före jag kan fortsätta mitt sökande.

Jag förstår att tv 4 inte ville ta emot mig i deras program, när det är så krångligt…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MoiraIne
2009-04-17 18:13
#5

Meeen, va taskigt av dom på tv4! Att det är krångligt borde ju bara vara en utmaning för dom, ger dom chansen att lära sig nåt nytt. Jag hade ingen aning om vad en notarius publicus va innan du frågade, men gick genast ut på nätet och letade information. Det är ju spännande att lära sig nya saker ju!

Men vad vill dom att en notarius publicus ska göra i sammanhanget? Inte behöver du ju en sån för att skicka ner ett giltigt pass?

giffan
2009-04-17 18:59
#6

#5 En notarius publikus skulle göra att den personen som jag har kontakt med i USA skulle kunna få ut de papper jag söker utan att jag ska behöva skicka ner pass, då jag inte har ett pass. Men nu har jag gjort ett och det kommer ta ca 5 arbetsdagar, och det är lite för långtid i det här fallet… Men jag får fortsätta när min kontakt är i USA igen.

När man söker till tv 4 ska man gärna ha namn adress och tele nr till den man söker har jag förstått det som, då de faktiskt har tagit sig an mitt fall en gång, men gav upp då det fanns för lite att gå på.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
MoiraIne
2009-04-17 19:04
#7

men jag trodde hela grejen var att DOM skulle hitta den man söker, har man namn, adress och telefon behöver man väl inte deras hjälp heller…

giffan
2009-04-17 20:54
#8

#7 Nu va jag lite ironisk i det jag skrev, man behöver nog inte ha tele nr å så, men tydligen vill de ha ganska mycke info.

Och jag tycker att jag har ganska mycke info, men inte tillräckligt då de ansåg att det blev för mkt jobb för dem och man inte kunde göra program av det.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MoiraIne
2009-04-17 21:20
#9

nä det förstå, dom vill väl vara säker på att få dom där tårdrypande återföreningarna, det är ju det som säljer så att säga…borde jag ju ha fattat att dom inte lägger ner pengar utan att veta att det ger nåt…

fast besviken blev jag på dom, jag trodde faktiskt dom la ner pengar på det där programmet för att HJÄLPA folk att hitta igen varann…

giffan
2009-04-17 21:53
#10

Ja det trodde jag med, och jag trodde faktiskt att de ville utmana lite då USA är ett svårt land.

jag vet iaf namnet på läkaren samt gav dem tele nr till hans ex fru som han var gift med då, och en massa andra uppgifter. Sen har de ju bätte språkligt än vad jag har, om jag ska ringa till myndigheter och maila då fattar de ingenting.

Men nu har jag gett mig 17 på att jag ska slutföra detta!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

MoiraIne
2009-04-17 22:29
#11

myndigheter är ju svårt att prata med t o m på sitt eget språk, det blir ju nästan hopplöst att då lyckas få nån att fatta nåt på ett språk som man inte helt behärskar…

jag läser just nu internationell straffrätt…på engelska! det blev för svårt för mig, får ju kämpa för att förstå det juridiska språket ens på svenska…det blir ju nästan omöjligt på engelska då. och så måste jag dessutom skriva en uppsats - också på engelska :(

men fortsätt du, det måste du ju nu när du vet att du kanske är nära att få veta nåt! så kan tv4 ta sig i häcken…

giffan
2009-04-18 00:19
#12

Precis så tänker jag!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: