Etikett19-ot-off-topic
Läst 3633 ggr
Keiran
2009-03-06, 21:55

Spårlöst i Canada

Hej alla,

Så nu har jag lite tid att skriva ett inlägg på iFokus. Tidigare var det några trådar på Övernaturligt. Men det känns mer som att det inte rätt då man inte riktigt når fram.

Egentligen handlar det inte om att vara adopterad med är likasinnad med vad adopterade får genomgå när de söker efter sina biologiska föräldrar eller barn.

Själva bakgrundshistorien i sig började för ungefär 12 år sedan när jag besatte min fot i USA för andra gången i mitt liv. Vad jag inte visste var att jag skulle spendera över 1 år och 10 månader på den amerikanska kontinenten. 3 månader i USA och 1 år och 7 månader i Canada. Jag bodde som mest 1 år och 4 månader i Toronto och 3 månader min sista tid i Vancouver innan jag reste hem.

Resan i sig började den 10 Juni, 1996 och avslutades den 3:e Mars, 1998 då jag landade på Arlandas flygplats. Varför denna resa mån tro.

Jag kan kort beskriva att det var en resa med erfarenhet och får se världen ur ett annat perspektiv än en vanlig turist. Då jag i största allmänhet från första dagen i New York till sista dagen i Vancouver, spenderade mina timmar på gatan med de hemlösa där jag deltog i volontärt arbete. I princip levde jag med de hemlösa för att leva mig in i deras vardag och förstå vilket hårt liv de lever. I symbolik är det i princip som om man var i vilket land som helst, där man med all sin kraft försökte få tak över huvudet, kläder och mat. Samt att få något att göra.

Förvisso var mitt förnuft snäppet bättre då jag med sunt förnuft kunde ta mig fram på bästa sätt utan att skadas av systemet eller från min omgivning.

Visst det har varit en hård prövning men den var nödvändig för att jag skulle växa i mitt tålamod, medlidande och humanitarian compassion. Jag växte som människa, från att vara en ensam varg, och f.d mobbad i skolan i det svenska systemet. Det var nära många gånger att resan i sig slutat abrupt men jag klarade mig genom många av livets hårda prövningar även om dom var tillräckligt nedslående på mitt psyke och fysiska begränsningar.

Idag är jag 35 år och är en välmående människa som påbörjat en ny bana här i livet och har mycket att se fram emot. Jag är inte den som tar för givet att livets skeenden skall komma på silverfat till mig längre. T.o.m. få mat på bordet är något så pass viktigt för ens egna välbefinnande.

Nåväl det var lite bakgrundshistoria. Själva syftet med denna tråd är något som är så mycket större än resan i sig till "over there". Men den har en stark koppling till just historiken.

Under min tid i Toronto hade jag 2 korta förhållande. Med just en av dessa kvinnor som fick ett barn. Just det förhållande varande inte mer än 3 veckor, sen var det bom stop. Jag hade mina misstankar om just att denna kvinna var gravid och försökte kontakta henne i drygt en månads tid. Men gav till slut upp. Jag ville åtminstonde ha en förklaring varför. Känslan fanns där att det barn som fanns i denna kvinnas mage var mitt. Hade jag fått reda på det så kanske min resa förändrats radikalt i det långa loppet och jag kanske inte suttit här i Sverige idag. Men nu blev det så i alla fall.

Jag glömde bort händelsen i sig i många år. Efter hemkomsten träffade jag en kvinna som jag senare gifte mig, och efter 10 år skilde jag mig från denna. Detta var tills drygt 6 månaders sen.

Men nu kom vi händelserna i förskott. För drygt 2 och 1/2 år sedan gick jag till ett medium i Göteborg. Vad som sades i stora drag behöver jag inte berätta här om. Men vid just slutet av sessionen framkom det att jag hade en son i Canada. Min misstanke var bekräftad men kände mig fortfarande osäker på just om det var sant.

För man ska ju inte tro på just ett medium, utan man ska alltid ha en andra åsikt. Men det har jag i princip med 50% chans fått genom att några i min närhet fått fram en "dragning" eller låt oss säga "koppling" till Canada. Två namn har framkommit, och det ena är moderns namn Sharon, och min son´s namn Simon. Men viss tveksamhet består i om detta är korrekt.

Dags dato så sviker minnet genom att jag inte kommer ihåg moderns namn. Men har en viss urvalsbegränsning kommit fram till att det var ett grekiskt ursprungs efternamn. Med vissa kopplingar till Irland. Visst det kan verka luddigt men så är det.

Gatan i sig kommer jag ihåg och var men det finns ingen som jag i nuläget kan nå eller få information ifrån. I dagarna två har jag kontaktat Canada´s regering för att få vidare information. Så jag har lite fullt upp emellanåt. Förvisso har jag fått två stycken resultat vilket ger mig tvetydiga lösningar på information.

Syftet är ändå gott att få komma i kontakt med min son. Och om han nu har vetskap om min exsistens eller inte. Eller om allt är bara en osanning. Nåja. Man får kämpa vidare för att få komma till ro, även om man lägger så mycket energi och vikt på en sådan sökning.

/Keiran

giffan
2009-03-07, 01:21

Otroligt gripande historia. Tanken slog mig att du är bara 35 år och gjort så mycket redan.

Jag har använt mig av den här sidan för att leta på namn och adresser. Vet inte om det kan vara till någon hjälp.

jag ahr då sökt på olika resebyråer mm och skrivit dit och frågat om hjälp för att veta om något ställe jag söker finns eller har funnits där. Ibland får man svar, ibland inte.

har du fått något svar från regeringen?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, men hoppas att du hittar det du finner. Hoppas att någon har andra förslag på hur man går tillväga. Borde man inte kunna ta kontakt med någon kyrka? Kan de hjälpa? Tänkte på att frälsningsarmen här i sverige och norge kan vara till stor hjälpnär man söker i norden. Svenska ambasaden? kan de hjälpa till på något sätt?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

Keiran
2009-03-07, 15:23

Jo jag fick svar från regeringen och genom dom fått fram ett tilltänkt namn som "kan" stämma överrens med den information jag har.

Men det är alltid ett men då adressaten har flyttat två gånger med eventuell bibehållen telenr. Ja, det låter man vara osagt. Enda nackdelen är att man inte får fram e-post vilket jag skulle vilja använda mig av. Skriver jag så kanske jag inte får något svar eller ringer jag så kanske personen i fråga lägger på. Och vad säger man egentligen i telefon, longdistance call.

Jag har ju lite att gå på om man säger så då goggle map är ett utmärkt redskap om lokalisering av hus och gator. Då man använder sig av minnet från dåtiden. Men det känns lite obeveksamt om jag skulle söka till Spårlöst. Får jag den hjälp jag behöver eller finns det för lite att gå på. Stämmer information överhuvudtaget att jag har en son eller är det bara bluff och båg. Även om känslan finns där. Det är sådana saker som ställer sig på ända.

Jo det var just den sidan jag fick min hjälp igenom. förutom två andra. Justice Department of Canada och Social services search unit for missing people.

Du har inte något namn eller så eller eventuell kontakt information? I ditt fall kan FBI vara lite hjälp men då måste man ha lite på benen kanske. I samma fall som spårlöst. Men det beror nog helt på hur man ställer upp det.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

giffan
2009-03-07, 20:53

Jag har ett namn på min mamma och jag vet vart jag är född, även läkarens namn.

Jag vet vart min adoption är genomförd nu, men tyvärr tycker spårlöst att jag ahr för lite att gå på. För min mamma behöver ju inte vara bosatt i Naples där jag är född. Hon kan ju bara ha varit där tillfälligt för att "bli av med mig"

Jag trodde iallafall att det här programet skulle hjälpa de som behöver hjälpen. Om jag redan visste vart min mamma befan sig skulle jag nog fixa att kontakta henne med..

jag kommer denhär gången verkligen se tilla att jag kan hitta henne, eller någon information iallafall. Om jag ger upp nu är jag säker på att det kommer vara försent sen.

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-07, 23:42

ortens sjukhus borde ha det arkivetar och om läkaren. Napels låter som en mindre stad. Så det borde finnas minst 1 sjukhus där och mindre kliniker. Sjukhusen har iaf arkiv material och journaler. Där moderns namn är fullständigt.

Men jag förstår ändå att det kan vara svårt då det är en annan sekretess där.

Jag hde mina funderingar om det skulle vara värt att åka tillbaks till Toronto, fast å andra sidan man kanske inte får den hjälp man önskar då.

Keiran
2009-03-07, 23:48

tipset å andra sidan är att använda sig av 411 telekatalogen.

giffan
2009-03-08, 00:03

Om man googlar på hospital Naples FL får man 10 resultat.

Får ta och skriva till dem och hoppas på att man kan få napp.

Vad ska man skriva.

"Hej jag är född i Naples -72 kan jag vara född på erat sjukus" Läkaren som jobbade då hette *******

Kan man skriva så?

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-08, 15:46

Ja det ska nog gå bra det…man får försöka, får man ett nej så har man försökt i alla fall.

giffan
2009-03-08, 22:18

Ok jag testar, som sagt vad har man att förlora?

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-08, 22:41

precis. jo kom och tänka på en sak som du kan eventuellt söka i Napel. Sök på "adoption" ev "adoption centers".

Social services brukar även ha sådana uppgifter till hands men jag tror knappast dom lämnar ut några uppgifter till sådant.

Jag ringde precis till det nr jag fick fram men det var inte rätt. Synd. Ibland luras själva namnet. Som te x Sharon J, vice versa J Sharon. Ibland kan man få förutfattade meningar om just namnet och personen bakom. Men nu har jag gjort ett försök. Får leta vidare som sagt. Alternativt att jag får försöka med spårlöst på tv4. Kanske det går igenom….Jag får se.

//Keiran

giffan
2009-03-09, 13:11

Nu har jag fått tag på ett tele nr till läkarens fd fru.

Hoppas hon kan sitta med lite info. Hon borde iaf veta vad sjukhuset hette mm.

Nu ska här letas.!!

~ Anneli ~ 

Bemydream
2009-03-10, 18:04

Keiran och Giffan. Jag hoppas verkligen att ni hittar dom ni söker!

Jag gör allt jag kan för att hjälpa dig Giffan, bara du säger till, d vet du! Tycker så mycket om dig, som om vi vore systrar…

Tittade på Spårlöst igår förresten och jag kan bara tänka mig känslan -lättnad och lycka-, att hitta någon man så länge letat efter, samtidigt som det måste kännas väldigt konstigt, då man inte känner den/dem andra.

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

giffan
2009-03-10, 23:12

#11 Tack! Du vet att jag känner lika för dig.

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-10, 23:49

#11 tackar så mycket för stöder.

---

Förhoppningsvis får jag några frågetecken uträtade på Torsdag. Valmöjligheterna för mitt sökområde börjar minska. hmmmm.

giffan
2009-03-10, 23:54

#11 Jag kom på en sak!!

Måste nog kolla tids skillnaden före jag ringer denna gång (minns du när jag ringde och väckte en stackars man som låg å sov, va kl typ 4 på morgonen då??)

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-11, 13:42

Florida ligger 6 timmar tillbaks. Som om kl. är 12 på dagen hemma i sverige så är den kl 06:00 i Florida, New York, Halifax, Toronto.

Om man skall ringa till L.A, S fransico, Portland Seattle, så är det 6timmar + 2 timmar´s skillnad. 12 i sverige…04:00 i L.A.

Hawaii ligger 10 timmar bakåt. 

Nord Amerika har tre tidszoner. vilket även kallas EST CST WST: East coast time, central standard time, och west coast standard time. Dock är det en jämförbar skillnad om man står längst väster ut på alaskas västra sydspets, då är det 10 timmar tillbaks.

//Keiran

Keiran
2009-03-11, 13:42

ringa till N.A. Då är det 001+area code+nummer från sverige.

Keiran
2009-03-11, 13:44

bästa tiden att ringa företag mm. är kl. 13:00 lokal (vår tidson) +8 timmar framåt. Dom flesta kör igång redan vid 7 på morgonen. 

Nåja, lycka till

/Keiran

giffan
2009-03-11, 13:59

#15 - 17

Tack

~ Anneli ~ 

giffan
2009-03-11, 22:02

#15 finns det någon sida där man kan se tider?

vet inte exakt vart den jag ska ringa bor.

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-12, 00:00

Eastern Standard Time (Östra Amerika) –6 timmar
Central Standard Time (kring Chicago, New Orleans) –7 timmar
Mountain Standard Time (Klippiga Bergen) –8 timmar
Pacific Standard Time (Västkusten) –9 timmar
Alaska -10 timmar
Hawaii –11 timmar

Du kan kolla 411 sidorna för att se vilken stad du skall ringa till, sen kan du avgöra vilken delstat och tidzon.

Du kan söka på america timezones.

//Keiran

giffan
2009-03-12, 00:05

Ok jag försöker leta mig fram

tack för din hjälp!

~ Anneli ~ 

giffan
2009-03-12, 00:11

Vet du hur man kan tyda de amerikanska telefon nummrena? Jag har ett nr, men när jag söker på namnet finns personen inte. Kan ju tänkas att telefonen kan stå på någon annan.

~ Anneli ~ 

giffan
2009-03-12, 00:19

Nu hittade jag både personen och vart h*n bor.

Precis där jag kommer ifrån.

Nu gäller det bara att få mod nog att ringa!

Det här är inte den som kan tänkas vara min mamma, men det är en person som mycket troligt kan ha värdefull information. Läskigt nog tycker jag.

~ Anneli ~ 

Tatsja
2009-03-12, 07:37

#23 Lycka till. Du får samla mod och ringa. Tänk att det är någon du känner, så kan det vara lättare

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

giffan
2009-03-12, 09:36

#24 Jo jag ringde i går. Egentligen är det här en person jag känner, eller iallafall vet vem det är. Svensktalande är h*n oxå.

Jag fick veta ganska mycket mera, även om personen inte visste så mycket så var det mera än vad jag viste iallafall.

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-12, 14:34

Bra att komma lite på vägen.

Själv vet jag inte hur jag skall hantera det jag fått. Men jag har fått bekräftat att jag har en son i Canada. Plus att han inte vet om att jag finns. Modern är osäker på om det är någon annans. Lite tvetydigt men information är korrekt så långt. Men kontaktinformation har jag inte fått mer än att jag kommer ta kontakt.

KOmmer inta bara på namn som börjar på e.

giffan
2009-03-12, 23:14

#26 Har du fått kontakt med modern?

~ Anneli ~ 

Keiran
2009-03-13, 00:14

tyvärr, ska på speciellt möte med jens framöver. Måste bara ha lite tålamod. Då han behöver assistance utifrån som han måste rådfråga om i första hand. Så nu är det lite stiljte i sökandet…

/Keiran

Upp till toppen