Etikett02-att-adoptera
Läst 4116 ggr
giffan
2009-02-26, 23:22

Kostnad för att adoptera

Jag tycker det känns fel på ett sätt att det ska vara så dyrt att få adoptera. Det är dyrt som det är att skaffa barn. Känns som att de som inte kan få barn naturligt ska straffas för det då de måste spara å låna pengar för att få barn.

Många har säkert gått igenom olika saker för att försöka få barn naturligt, utan att behöva adoptera, och det har antagligen inte varit gratis.

Blir man bättre som förälder bara för att man kan lgga ner massa pengar på kostnader runt om kring när man skaffar barn?

De som har låg inkomst har juinte samma möjlighet som de som tjänar lite bättre.

Vad tycker ni?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

Rico
2009-03-09, 02:05

Nå vet jeg ikke helt hvordan det er i Sverige.

Men i Norge får enn litt hjelp fra staten. er vel 40-45 tusen.

men personlig mener jeg adopsjon er alt for dyrt.

Enn ser jo gjerne det.

Her i Norge ser jeg faktisk adopterte som har kommet inn i en "rik" familie.

Tatsja
2009-03-09, 07:00

Det är bara de som har råd att adoptera som får göra det. Vet inte om de får något bidrag från staten, tror inte det.

Även provrörsbefruktningar har jag för mig går på högkostnadsskydd, men det varierar var i Sverige man bor.

Länk till hur adoption går till och kostnader.

Så går det till att adoptera

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

spikes
2009-03-09, 10:30

Jag tycker man borde kolla upp adoptiv familjen allra först, för en normal inkomst tagare kan många ggr ge dem ett bättre liv,kärleken till barnet är ju klart viktigare än pengar anser jag, drar en paralell mellan "villa barn" och andra som bor i hyreshus, händer det något så är det ofta villa barnen som gjort det, men det skylls på andra barn som bor i hyreshus…detta fenomen är vida känt…nu menar jag rent allmänt.

Tatsja
2009-03-10, 09:00

Som man brukar säga *i de lugnaste vatten* Bara för att man är höginkomsttagare betyder det inte att barnen har det bäst. Många gånger så har de barnskötare hemma och köper bara dyra presenter till barnen istället för att ge dem kärlek.

Tyvärr så har det många gånger gått status i att skaffa barn.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

giffan
2009-03-10, 12:51

#3 Man kolla rupp adoptivföräldrarna, men jag tycker att även de som inte har råd att ta lån och lägga flera 100.000 på att "skaffa barn" även ska ha den möjligheten.

Om jag inte skulle kunnat få mina barn naturligt, skulle jag aldrig ha råd att adoptera hur gärna jag än skulle vilja. Jag har helt enkelt inte den ekonomin. Men mina tre barn jag har klarar jag faktiskt av att försörja, även om min inkomst inte är jätte stor.

~ Anneli ~ 

spikes
2009-03-10, 13:31

5,precis…jag skulle heller aldrig haft råd om det skulle varit så….

vad jag ville säga med detta,så är det i mitt tycke viktigare att kolla upp adoptivföräldrarna än alla pengar som läggs på det….oftast så har låg//normal inkomsttagare mera kärlek och omvårdnad att ge,eftersom deras livserfarenheter skiljer sig avsevärt från dom rikaFlört

Cezanne
2009-03-10, 23:28

Socialtjänsten kollar upp och godkänner de som vill adoptera. Alla är inte höginkomsttagare!

Det man betalar är givarländernas och organisationens administration. Omhändertagandet av barnen i deras födelseländer kostar och måste betalas någonstans ifrån. Korea är ett av de dyraste länderna men där har man också ett väldigt bra system med fosterfamiljer åt barnen som lämnas för adoption. Barnen fås vistas i en familj och lär sig knyta an till andra.

Man får ett adoptionsbidrag från försäkringskassan som ligger på 40 000 någonting.

spikes
2009-03-11, 12:28

7,Det stämmer,men socialtjänsten gör alltför ofta felbedömningar i vilka som får adoptera och inte, för dom ser oftast bara hur mycket pengar folk har att ge till en adoption….det är synd men sant…

Cezanne
2009-03-11, 13:34

#8 Jag jobbar som adoptionsutredare på socialtjänsten och jag känner inte igen det du skriver!

Vore väldigt intressant att få höra exempel på de som fått avslag p g a att de inte haft råd att betala avgifterna till organisationer och givarländer, gärna också vilka kommuner som gett dessa avslag!

spikes
2009-03-11, 13:37

9,men då vet ju du också att man har tystnads plikt…och du kan väl inte missat det som skrivits i tidningar och på andra sajter angående detta…jag ville inget illa med detta,men det förekommer absolut!…jag har också jobbat inom socialtjänstenFlört…Sverige är stort….

Cezanne
2009-03-11, 13:52

# 10 Jag tror att du snackar skit och sprider rykten som inte stämmer!

Det finns råd från socialstyrelsen som talar om hur man ska bedöma uppgifter man får från sökande och de måste ha möjlighet att försörja ett barn men huruvida de har råd med adoptionsuppgifter eller inte bedöms inte!

spikes
2009-03-11, 13:59

11, jag tycker du ska använda en trevligare ton!…..tro vad du vill har du vidare problem med vad jag skriver så pm,a…

MVH

Lena Medarbetare på BIF

Cezanne
2009-03-11, 14:27

Eftersom du inte kan visa något konkret är du inte trovärdig. Man ska inte skriva saker på sådana här forum om man saknar stöd för den information man sprider. Jag har varit i familjerättssvängen i över tio år och har aldrig hört talas om det du påstår.

spikes
2009-03-11, 16:35

13,hänvisar till inlägg 12…..

MVH

Lena medis på bif

giffan
2009-03-11, 22:01

#11 Du skriver..

men huruvida de har råd med adoptionsuppgifter eller inte bedöms inte!

Om det nu är ett par som inte kan få lån och klara av säg 300.000 Hur gör man då? För om man i övrigt blir godkänd som adoptiv förälder, men sen har man inte råd att betala det som kostar för att få hem ett barn Då verkar det onödigt att över huvudtaget gå igenom allt vad det innebär att söka för ett barn. Och vill man sen ha ett syskon, då blir det flera lån.

I övrigt tror jag att det är i princip omöjligt att på så kort tid och som utomstående avgöra om föräldrarna är lämpliga eller inte.

Mina föräldrar som var alkoliserade fick ju adoptera två barn. Jag har tagit del av papprena som är skrivna då de kom hem med oss. I de papprena står det bara goda saker om dem.

Självklart har de haft många bra sidor, men de dåliga kom inte fram där.

Mina föräldrar var inte höginkomst tagare, så hur de fick pengar till adoptionerna vet jag inte.

~ Anneli ~ 

Upp till toppen