Annons:
Etikett07-att-söka-sina-rötter
Läst 12464 ggr
mishu
2009-02-01 12:20

hitta mina biologiska föräldrar

hej jag är ny här..

och undrar hur man går till vägen med att hitta sina biologiska föräldrar?

Annons:
giffan
2009-02-01 23:43
#1

När jag skulle försöka leta så kollade jag med folkbokföringen i den kommunen jag var folkbokförd i när jag adopterades. De hade lite papper om min adoption när jag kom in i landet. Men i mitt fall stog det inte så mycket om själva adoptionen, mera än att jag kommit till sverige och att mina föräldrar var godkända i sverige att få ta emot barn.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

mishu
2009-02-02 09:56
#2

tack då vet jag vart man kan börja!!

Buffaomini
2009-02-02 15:05
#3

sen också pröva med att ta kontakt med adoptionsbyrån, som dina föräldrar använde?

de kan ge dig lite tips..

Cezanne
2009-02-02 22:27
#4

Adoptivföräldrarna måste lämna en kopia av de uppgifter de fått om barnets bakgrund till familjerätten i kommunen så där ska man alltid kunna söka. De ska sparas i 70 år efter att adoptionen genomförts.

Fråga dina adoptivföräldrar vad de vet. Ibland har de fått muntlig info som inte finns i papprena. Jag vet vissa länder som skriver att mammans identitet är okänd fast barnhemmet mycket väl vet vad hon heter och ger den infon till adoptivföräldrarna.

giffan
2009-02-02 22:33
#5

#4

Jag har kollat med kommunen och även fått papper som de haft, Men där stog det absolut inget som kan leda mig vidare i något.

Det som stog var bara att mina adoptivföräldrar verkade trevliga å bla.bla.bla

Sen stog det återbesök och då mera om att vi såg ut att må som barn gör mest.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-02-02 23:06
#6

Det du har fått del av verkar ha varit uppföljningsrapporter och journalanteckningar?

I de handlingar från olika länder som jag läst står alltid när barnet är fött eller när det hittades och var, vikt, längd, hälsa, vad man vet om de biologiska föräldrarna eller vad man gjort för att hitta dem, och hur barnet har haft det på barnhemmet. Sånt har jag även läst i handlingar för barn som adopterades till Sverige för över 30 år sen så det är inget nytt. Konstigt att det inte finns något i dina papper??

Kan det vara för att du inte är adopterad från ett vanligt adoptionland och kom till dina föräldrar direkt från BB? Det verkar väldigt konstigt att det inte finns något om din bakgrund.

Annons:
giffan
2009-02-02 23:29
#7

Ja det tycker jag med.

jag vet (det som sagts till mig) att det redan var klart med min adoption före jag var född. Och anledningen att de fick mig så pass tidigt var för att min biologiska mamma tvekade, och ville se mig så då var de rädda att det skulle bli problem. Vad jag förstog kom någon från någon högre fomstol för att "kvittera ut mig"

Det är vad som sagts. Men iallafall borde de vara några papper som man kunde få se. Och min biologiska mamma har träffat min adoptiv mamma, det vet jag. Men hon blev alltid så arg om man frågade något, så man lät hellre bli.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-02-02 23:58
#8

Vad tråkigt att din mamma har den inställningen istället för att vara vuxen nog och klara av att hantera såna frågor.

Jag brukar alltid disktutera med mina adoptionssökande hur de ska hantera banrets frågor om sitt ursprung. Alla barn är inte intresserade men det finns de som inte kännner sig hela om de inte tagit reda på så mycket som möjligt opch de kan ju inte veta hur barnet de får kommer att känna sig.

Det låter som att adoptionen av dig var en så kallad stark adoption, d v s den var redan beslutat om i ditt födelseland. Idag är det rätt ovanligt, jag kommer bara på Sydamerika just nu som har det, men även barn som kommer därifrån har ordentlig dokumentation i sina handlingar. Vet du via vilken organisation adoptionen gick eller adopterade dina föräldrar dig utan organisation? Jag har inte helt 100 koll på hur det gick till på 70-talet.

mishu
2009-02-03 09:13
#9

hittar bara namnen på mina föräldrar i min kumun och det visste jag redan! men jag har fått nr till barnhemmet jag växte upp på och en polsk kompis ska ringa ditt på onsdag och se om det finns mer papper där!

hoppas det!! känner mig ensamm eftersom mina syskon inte vi vara me och min mamma här i svergie tycker att det här är nått jag har fått för mig och att jag borde prata med nån som kan få mig att glömma!! men hallå jag var ju 9 år när jag kom hit då kan man inte glömma!!!

giffan
2009-02-03 09:19
#10

#8 Nä inte ens så mycket som villken organisation har jag lyckats få fram.

#9 Man ska aldrig glömma vart man kommer ifrån!! Det va det dummaste jag har hört!

Klart du ska ta reda på vart du kommer ifrån och vem du är. Har man engång fått den känslan att man vill veta så har man rätt att få veta.

Vet du vart barnhemmet ligger?

Hoppas verkligen att du kan få veta mera!!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

mishu
2009-02-03 09:53
#11

a.. jag vet vad barnhemmet heter och ligger jag bodde där i 5 år!

så hoppas hoppas att det finns papper!

finns inte så mycket papper här i svergie eftersom mina biologiska föräldrar inte skrev på adoptions pappren så det var ju synd!

mishu
2009-02-04 09:27
#12

är så närvös! dom ska ringa från barnhemmet idag!!

hoppas att dom har hittat papper på mina biologiska föräldrar!!

giffan
2009-02-04 09:47
#13

#12 Å vad spännande!!!

Skriv direkt å berätta vad de sa.

Håller alla tummar jag har!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
mishu
2009-02-04 22:35
#14

dom ringde och hittade en gammal adress från 1994 så nu ska min vän se om det finns nån som bor där eller om hon hittar nr och ny adress!! hoppas hoppas… får men info på torsdag eller fredag!

men det är konstigt att det inte finns nått papper från det sjukhuset där jag föddes eller person nr på mina biologiska föräldrar! hmm. konstigt tycker jag! hoppas det går vägen! tack att du visar intresse!

giffan
2009-02-04 23:49
#15

#14 Hoppas att du kan få fram den infon om ni kan hitta något på adressen.

Känner Polsk talande person om du behöver hjälp med att skriva eller tyda text eller så.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2009-03-02 01:29
#16

#14  Hur har det gått??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: