Etikett02-att-adoptera
Läst 1371 ggr
Tatsja
2009-02-27, 07:58

Annan adoption

Tänkte bara skriva en solskenskhistoria om en annorlunda adoption.

Det var så att jag var och hälsa på en kompis för många år sedan. Hon arbetade då på ett hunddagis och de hade även hand om omplaceringshundar. Jag hade ingen tanke på att skaffa hund då.

Där fanns en schäfertik som fått en unge. Hon morrade åt alla som kom. När jag sakta gick in till henne, så hämtade hon sin lilla unge och lade den i mitt knä. En 5 veckors liten valp.

Det slutade med att jag kom hem med 2 hundar. Katja var då 6 år och skulle avlivas av ägaren. Mitt hjärta blödde för dem. Hon fick lite över 3 lugna år hos oss och var även med mig på arbetet som väktarhund.

När jag satte på mig väktarkläderna så stod hon i hallen med kopplet i mun och viftade på svansen. Vem kan motstå det?

Även hennes valp körde jag upp som väktarhund. Hon hann bli 12.5 år. Vilket är mycket för en arbetshund. Vi körde även agility med henne och jag har - stolt - första pris i det.

Detta var en liten annorlunda adoption. För ibland kan det gälla djur och inte människor. Fast Katja valde människan.

Tack för alla fina år, mina älskade hundar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

giffan
2009-02-27, 09:11

Underbar berättelse.

Jag har själv två adopterade hundar. Båda mina kommer från Portugal.

Man kan se bilder på dem här

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

Tatsja
2009-02-27, 09:13

Lovar jag blev glad när hon valde mig. De som hade henne där, blev väldigt förvånade. Första gången hon gjort så. Annars när andra varit och tittat, så morra hon. Men hon och valpen blev väldigt älskade av oss.

Väl mött, Tatsja

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

giffan
2009-02-27, 09:16

Det är få förunnat att en hund (speciellt en tik med valpar) väljer ut en som ledare.

~ Anneli ~ 

Tatsja
2009-02-27, 09:19

Jag har förstått det. Har alltid haft hund, men fattade aldrig varför hon valde just mig. Mycket kärlek genom åren. Mina barn älskade dessa hundar. Sen hade jag tax också. Pento var exakt 2 år yngre än valpen. Det är hans Avatar jag har. Han blev 16 år. Nu har jag Tatsja som är 9 år.

Väl mött, Tatsja

giffan
2009-02-27, 09:23

Snacka om kontraster, tax--->schäfer. Eller skillnaden kanske inte är så stor, benlängden bara eller?

~ Anneli ~ 

Tatsja
2009-02-27, 09:27

Tax är en stor hund i liten kropp. Ordspråk. kommer kallad, fast en strax, ty född till slav, är ingen tax.

Stämmer exakt.

Väl mött, Tatsja

giffan
2009-02-27, 09:29

Ja det stämmer bra på mina korsningar som det misstänks vara tax i.

~ Anneli ~ 

Tatsja
2009-03-01, 08:02

Älskar taxar. Det är en liten speciell ras. Som de flesta säger, Det finns hund och hund, sen kommer tax, fast sist är nog min Tatsja.

De har nog gjort fel i hennes korsning. Hon ska vara bordercollie/karelsk björnhund. Men jag tvivlar. Det är nog katt/tax/drever. Vig som en katt, snabb som en drever och tjurig som en tax.Flört

Väl mött, Tatsja

Upp till toppen