Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 5945 ggr
Imasy
1/12/09, 12:12 PM

Vilket land är vanligast?

Är det något land som det är mer vanligt att man adopterar ifrån?

Efter att ha surfat runt lite på sajten såå verkar ju de flesta komma ifrån världens alla hörn :)

Och när man adopterar, man man säga då som adoptivförälder att vi vill ha ett barn från just det landet, eller krävs det speciella avtal med det landet eller liknande?

Annons:
Cezanne
1/12/09, 1:02 PM
#1

Det krävs att adoptionsorganisationen ni är medlemmar i har avtal med just det landet.

Man kan även adoptera enskilt men det kan vara väldigt svårt. Jag vet de som försökt adoptera från ena partens hemland men misslyckats trots språkkunskaper och kontakter.

Dessutom har olika länder olika krav på adoptivföräldrar. Det kan vara krav som äktenskapets längd, utbildningsnivå, BMI, åldersskillnad mellan makarna.

Imasy
1/12/09, 2:13 PM
#2

Men dessa avtal, varierar de ifrån år till år eller liknande?

I mina krokar så tror jag det är vanligast med barn/vuxna ifrån Kina eller Afrika, men även Indien. Har det under perioder varit lättast att adoptera ifrån tex nämnda länder under en viss period?

Jag har för mig jag läste någonstans här att man inte får adoptera ifrån Kina längre. Vad beror sådana saker på?

[Wiveka]
1/12/09, 3:05 PM
#3

#2
Till exempel där pengar varit inblandade, dvs att man "köper" barnet från de biologiska föräldrarna. Det har också förekommit stulna barn mm.
Då dras tillståndet för adoptioner in av regeringen i respektive land.

Sverige kan också bestämma vilka länder man vill samarbeta med.

Under åren har det blivit vanligare med adoptioner inom varje land och det är ju bättre att barnen växer upp i sitt födelseland med sin kultur.

Cezanne
1/12/09, 3:09 PM
#4

Vilka länder organisationerna har avtal med varierar från år till år.

Tidigare var Kina ett vanligt adoptionsland men de har nu ändrat sina villkor och sitt system inom landet så det är svårare att adoptera därifrån, det tar längre tid.

soba
1/28/09, 10:46 PM
#5

Historiskt sett har det kommit allra flest barn från Korea. Det adopteras fortfarande rätt många barn därifrån, men andra länder har gått förbi. Antalet adoptioner från Kina har minskat på allra senaste tiden, men det kommer ändå många kinesiska barn till Sverige. Indien är ett land som det kommit barn från åtminstone sedan tidigt 70-tal. Kanske inte lika många barn varje år, men det fortsätter att vara ett stabilt adoptionsland.

Samma sak med Etiopien.Därifrån har det kommit barn under en lång tid. Under årens lopp har en del andra afrikanska länder kommit och gått som adoptionsländer. Nu adopteras ganska många barn från Sydafrika. Nyligen har det också blivit möjligt att adoptera från Nigeria och Kenya. Lesotho och Madagaskar är på gång. I en tid när allt fler länder klarar att ta hand om sina barn själva och alltså inte behöver adoptera bort dem till exempelvis Sverige, så är det nog bara Afrika som går åt andra hållet. Från den kontinenten kommer det fler och fler barn som det verkar.

Förr kom det betydligt fler barn från Sydamerika. Chile och Brasilien var stora adoptionsländer ända in på 90-talet, men nu kan man inte adoptera därifrån. Colombia finns dock kvar, men antalet adoptioner därifrån har minskat väldigt mycket de senaste åren.

Sedan glömmer man lätt bort adoptionerna från Östeuropa, eftersom adopterade därifrån inte "syns" på samma sätt. Jag tror att Polen var först ut, därifrån har det kommit barn åtminstone sedan tidigt 80-tal. Efter järnridåns fall började det också komma barn från de forna Sovjetrebublikerna, Rumänien, Bulgarien m fl länder. Dock har även adoptionerna från de europeiska länderna minskat på senare tid.

Upp till toppen
Annons: