Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 14649 ggr
AnneN
2009-01-23 01:09

Kan man adoptera sambons barn?

Har en allmän förfrågan, alltså så gäller den inte mig eller någon anhörig utan är bara nyfiken.

Om man är sambo med någon som har barn från tidigare förhållande och denne förälder har ensam vårdnad och den andra föräldern har inte ens umgängesrätt, kan man då som sambo adoptera det barnet så att man blir dess adoptiv mamma/pappa?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
giffan
2009-01-23 01:19
#1

Ja vad jag vet kan man det. Och i många fall kan det vara bra att göra så. För om vårdnadshavaren går bort kommer barnet att bli plaserad med ivärsta fall en helt främmande människa.

Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag har hört, då vi diskuterat det ang min äldsta pojke som inte träffar sin pappa och jag å sambon har barn ihop.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AnneN
2009-01-23 01:28
#2

Hur gör man då för att ansöka om denna adoption och hur går det till? Blir det utredningar? Måste föräldern som inte har varken vårdnad eller umgängesrätt ge sin tillåtelse till adoptionen?

(många frågor men frågar man inget får man inget veta)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

exitingsvillemo
2009-01-23 02:32
#3

Ja du kan adoptera din sambos barn.

Min mormor och morfar gjorde så. Dom köpte en sommarstuga ihop med min mamma och min moster och för att förenkla det juridiska vid en eventuell bortgång så adopterade morfar(som alltså inte är min RIKTIGA morfar utan ingift) mormors barn.

Det blir nog utredning om barnet är omyndigt. Ivårat fall var ju alla "barn" vuxna och kunde själv godkänna adoptionen.

giffan
2009-01-23 09:02
#4

#2 Du vet inga frågor är för dumma för att ställa.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2009-01-23 09:05
#5

Vi (jag och min sambo) har pratat om att han ska adoptera min första son som har en annan pappa. NU har den pappan och jag delad vårdnad, men han har nästan aldrig träffat sitt barn.

Det skulle kännas så mycket bättre om jag visste att min nuvarande sambo fick ta hand om honom oxå tillsammans med hans syskon om det hände mig något.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-01-23 10:38
#6

Först vill jag poängtera att föräldrar inte har umgängesrätt med sina barn utan det är barn som har rätt till umgänge med sina föräldrar.

Man kan aldrig adoptera en sambos barn eftersom man i Sverige måste vara gifta för att få adoptera. Är man gift kan man alltså adoptera den äkta hälftens barn från tidigare förhållande.

Man lämnar in en ansökan hos tingsrätten barnet tillhör. De ger därefter familjerätten i barnets hemkommun i uppdrag att göra en utredning om det är till barnets bästa att bli adopterad av styvföräldern. Föräldern som inte har vårdnad måste tillfrågas och sen gör domstolen en bedömning av dennes svar. Det man inte ska glömma är att barnet vid adoption förlorar arvsrätt efter den förälder som adopterar bort det! Känner till fall där det har missats och inget upplyst de inblandade om det och barnet har missat mycket pengar!

Annons:
giffan
2009-01-23 11:23
#7

#6

Oj vad bra att få veta hur det går till. Har funderat på det här i många år (ca 10 år)

Det innebär alltså att sambon och jag måste gifta oss först. Och sen är det iaf inte säkert att han få adoptera mitt barn.

Kan man på något sätt söka om adoption först för att se hur stora chanser man har, och sen gifta sig?

Är det så som jag har hört att om jag gårbort blir min son placerad hos sin far även om de inte setts i hela deras liv? Tycker att min sambo är mycket mera far åt honom. De har levt ihop sen sonen var två, han blir nu 16.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-01-23 12:00
#8

Tyvärr går det inte att göra någon förhandsbedömning eftersom domstolen inte kan fatta beslut om man inte uppfyller grundkraven. Ett sätt är att kolla med ditt barns biologiska pappa vad han tycker om adoptionstanken. Säger han ja och vill ditt barn bli adopterat av din sambo är det något som domstolen väldigt sällan går emot.

Om en förälder som har ensam vårdnad dör innan barnet blir myndigt måste familjerätten kolla om den andra föräldern är lämplig som vårdnadshavare. Men man tar stor hänsyn till vad barnet själv vill om det är tillräckligt gammalt för att ha en åsikt. Det går däremot inte automatiskt att den andra föräkdern blir vårdnadshavare utan det blir en utredning hos familjerätten om vad som är bäst för barnet. Lever barnet med en styvförälder och halvsyskon brukar det vara naturligt att styvföräldern blir ny vårdnadshavare.

AnneN
2009-01-23 18:01
#9

Tack för bra svar =) Man lär sig mycket nytt på denna sajt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

giffan
2009-01-23 18:25
#10

#9

Ja verkligen! Men det blir nog inget giftemål här iaf. Hoppas att det löser sig om olyckan är framme.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

soba
2009-01-24 04:09
#11

Kanske någon är bättre insatt än jag, men jag har för mig att det just nu diskuteras att låta sambos adoptera. Det ligger nog inget färdigt lagförslag ännu och det är väl inte ens säkert att det blir det, men jag tror att frågan ingår i en pågående adoptionsutredning. Så vem vet hur det ser ut om 2-3 år?

giffan
2009-01-24 09:46
#12

Ja varför borde inte sambos få adoptera om ensamstående får?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-01-24 12:57
#13

#11 om svensk lagstiftning skulle ändras så att sambos får adoptera så kommer det bara att påverka adoptioner i Sverige eftersom givarländerna har sina krav. Det är precis som att det i Sverige är tillåtet för samkönade par att adoptera men det finns inget givarland som ger barn till dem.

Annons:
giffan
2009-01-24 13:24
#14

#13 Så samkönade par får endast barn från sverige?

Hur många barn finns det att få från sverige? Är det lång väntan på ett svenskt barn?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-01-25 18:10
#15
Inga samkönade par har fått barn eftersom givarländerna inte accepterar det. I många av de länderna är det skandal att vara ensamstående och homosexualitet är något som inte finns officiellt, i vissa länder är det till och med straffbart.

Ändringen av den svenska lagstiftningen fungerar bara inom Sverige, vi kan inte bestämma hur givarländerna ska utforma sina lagar.

Det adopteras bort 10-15 svenskfödda barn varje år och det går inte att ställa sig i kö för dem. Man kan skicka sitt intresse till olika kommuner i Sverige. I kommunen där jag jobbar har det två gånger varit tal om att adoptera bort svenskfödda barn men föräldrarna har ändrat sig.

Den/de biologiska föräldrarna som bestämt sig för att adoptera bort sitt barn har inflytande över vart barnet hamnar. Det är en procedur som tar lång tid eftersom det finns flera möjligheter att överklaga.

TinaH
2009-01-25 18:16
#16

# 15

Aoptera bort svenska barn…låter i mina öron GRYMT!!
Då hade det varit bättre att dem hade koit till en svensk familj som för står de och har kärlek och ge i vårat land.
OK får säker kärlek i det anra landet med, men detta tyckte jag lät knäppt.

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Cezanne
2009-01-25 18:38
#17

#16 Vad menar du?

Tror du att de adopteras bort utomlands?

giffan
2009-01-25 23:21
#18

Då är det ju lika elakt/grymt att andra länder adopterar bort till sverige?

Varför ska det vara grymt??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

exitingsvillemo
2009-01-25 23:27
#19

#16 grymt? varför? Eller menar du att skicka iväg dom utomlands då?

Jag tror nog att i de flesta fall försöker dom hitta adoptivföräldrar i det "egna" landet. speciellt till de barn som är lite större och redan har lärt sig språket osv.

En lien "nyföding" skulle ju inte må dåligt bara för att det får flytta från sverige till ett annat land.

AnneN
2009-01-25 23:43
#20

Diskussionen om adoption för samkönade kan vi väl ta i en egen tråd? Då blir den lättare att hitta för de som är intresserade och denna tråd slipper spåra ur =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
giffan
2009-01-25 23:55
#21

#20

Det kan vi säkert få till en egen tråd för.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

sockerrattan
2009-01-27 17:27
#22

Även om inte den biologiska föräldern vill adoptera bort sitt barn, så finns det kryphål.

Jag tex adopterade bort mig själv, när jag blev myndig, till den man som jag under många år kallat pappa.

Mia//


giffan
2009-01-27 23:31
#23

#22 Oj det har jag inte hört någon göra förut.

Man får många möjligheter när man blir myndig Glad

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

sockerrattan
2009-01-28 00:51
#24

#23 Nej det kanske inte är så många som vet om den möjlighet…?

Mia//


Upp till toppen
Annons: