Annons:
Etikett15-om-sajten
Läst 1874 ggr
xinluo
2009-01-11 16:51

En fråga

Är det bara för adopterade eller är det även för föräldrar och andra intresserade? Jag kanske klampar in där jag inte "hör hemma" Skäms

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Annons:
AnneN
2009-01-11 17:24
#1

På "Om sajten" så står det "Adopterade i Fokus är en sajt för alla.

För oss som är adopterade, du som funderar på att adoptera, ni som har adopterat och alla som bara undrar hur det är att adoptera eller vara adopterad."

Så jag tolkar det som att alla är lika välkomna =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

xinluo
2009-01-11 18:10
#2

Tack. Jag läste det efter jag skrivit inlägget. Skrattande

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

giffan
2009-01-11 20:23
#3

#2 Klart att alla är välkomna här!! Det är ju det som är så bra. Att alla ska kunna ta del av hur det är att vara adopterad, även om man inte är adopterad kan det ju vara att man har människor i sin omgivning som är adopterade och då kan man ju få svar på sina tankar och funderingar här.

Du ska känna dig varmt välkommen hit!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

xinluo
2009-01-11 22:39
#4

Tack jag är själv adoptivmamma och har skrivit en kort presentation.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

giffan
2009-01-11 23:26
#5

Ja jag såg det. En fråga (du svarar bara om du vill) Hur kommer det sig att man adopterar ett barn när man har egna? Adoption brukar ju vara för dem som inte kan få barn.

bara en nyfiken fråga…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Wiveka]
2009-01-12 15:01
#6

Vadå egnaSkrikandes
Mina adopterade barn är mina egna.
Ursäkta, jag blir mycket irriterad när folk tror att alla som adopterar gör det som någon sorts ersättning!!

Annons:
xinluo
2009-01-12 15:59
#7

5 & 6

Nu tror jag inte att uttrycket "egna barn" är illa menat av giffan. Men kan hålla med dig Wiveka att man som adoptiv mamma får såna kommentarer ibland.

För mig så är det ingen skillnad på bio och adoptivbarn de kom till oss olika sätt bara. Biobarnen växte i min livmoder och vår kinatjej växte i våra hjärtan. När jag var gravid med sonen så var det jag som var "gravid" men när vi väntade på vår dotter då var båda lika delaktiga om ni förstår vad jag menar.

Ni får gärna fråga om det är något mer gärna på pm.

Kerstin

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

giffan
2009-01-13 09:18
#8

#6 För det första så vill jag be om ursäkt att jag svarade som jag gjorde, det jag menade var att xinluo har biologiska barn och sedan adopterat barn. Det var det min fråga gällde, jag trodde att man inte fick godkännande att adoptera när man hade biologiska barn. 

Självklart tror och hoppas jag att man som adoptivförälder ser sina adopterade barn som sina egna.

Hoppas att mitt svar reder utt missförståndet.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Wiveka]
2009-01-13 22:19
#9

Åhh, jag menade inte så illa, men mina barn är mycket viktiga för mig, oavsett var de varit i för mageFlört

TinaH
2009-01-15 12:47
#10

Allas egna barn, oavsett adopterade eller inte, är viktiga för en förälder.Glad

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

soba
2009-01-24 04:23
#11

Att man har (eller skulle kunna få) biologiska barn hindrar inte på något sätt att man får medgivande för adoption. Det finns massor med familjer som har både och. Ibland väljer man adoption för att det var svårt att bli gravid med första barnet, för att själva graviditeten eller förlossningen var besvärlig och riskfylld eller för att man vill slippa föra vidare anlag för någon sjukdom. Ibland är det helt enkelt något man vill. Idag, när köerna är nästan oöverstigligt långa, är det förmodligen få som väljer adoption utan något särskilt skäl.

En del länder kräver intyg om svårigheter eller olämplighet att skaffa biologiska barn och en del tillåter inte att man har biologiska barn sedan tidigare, men svenskt medgivande kan man alltså få.

giffan
2009-01-24 09:45
#12

Jag har alltid trott att adoption är något för dem som absolut inte kan få biologiska barn. Och att man då är tvungen att ha provat och fått behandlingar mot barnlöshet i en längre tid.

Men så är fallet inte då. Har det alltid varit så, eller är det här nytt?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Cezanne
2009-01-24 13:06
#13

Det har åtminstone varit så i 30 år då en släkting till mig adopterade och hade biologiska barn innan.

En del orkar inte gå igenom en provrörsbefruktning till, andra vill adoptera av ideologiska skäl, men de allra flesta har försökt allt som går för att få biologiska barn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: