07 Att söka sina rötter

kan jag vara adopterad?

2019-12-31 10:22 #0 av: nizze 54

jag är född i mitten av 60talet. av de fyra sista siffrorna i mitt personnummer, så har jag siffrorna 901...alla säger på olika sidor på nätet, att om du har 9 som första siffra av de fyra sista, kan du vara adopterad, och det är värt att kolla upp det..jag kan alltså vara adopterad från utlandet....tex england. jag har alltid varit jätteduktig på engelska hela mitt liv, kan prata engelska utan svensk brytning, vilket är mycket ovanligt för en etnisk svensk.

Anmäl
2019-12-31 10:35 #1 av: Pyttelite

Du borde vara född i Norrbottens län.

De två första siffrorna i födelsenumret anger födelseplats.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-12-31 10:38 #2 av: Maria

#0 Du har fått väldigt bra svar i din andra trådSkämtar

/Maria

Anmäl
2019-12-31 10:47 #3 av: Pyttelite

#2 Såg inte det först men nizze 54 är inte adopterad om man ser till födelsenumret.

Anmäl
2020-01-01 07:57 #4 av: nizze 54

just när det gäller siffran 9, användes 9 även till adopterade/invandrare om man är född före 1990. efter 1990 slumpades de fyra sista siffrorna fram. siffran 6, användes som reservsiffra. Morsan har 3 som första siffra av de fyra sista,  hon är född 1939, så var är hon född egentligen då?

Anmäl
2020-01-01 09:13 #5 av: Pyttelite

#4 Du kan titta i länken ovan var din mamma är född. För att hitta det behövs hela födelsesiffran dvs de två första i de tilläggssiffror vi ha för att skapa personnummer.

För din mamma är det alltså 3? som gäller där du får ersätta ? med den rätta siffran.

När det gäller födelsenummer med siffran 9 är det 93-99 som användes för personer icke födda Sverige, allt enligt länken ovan.

Anmäl
2020-01-01 09:27 #6 av: Maria

#4 Lever dina föräldrar? Enklast vore väl då att fråga.

/Maria

Anmäl
2020-01-01 14:14 #7 av: koppargaller

Jag tror att 3e siffran är jämn eller ojämn beroende på kön. 4e siffran är en kontrollsiffra.

Jag är född i Sverige av svenska föräldrar, innan personnummer uppfanns, kom åter i tidiga tonåren o ombads att lämna in personbevis till skolan.

Rektorn stormade in i klassrummet o frågade vem som var hemlig agent. Jag hade uppgett personnumret som stod på mitt personbevis  Skrattar.

114X

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.