Annons:
Etikett07-att-söka-sina-rötter
Läst 3712 ggr
nizze 54
2019-12-31 10:22

kan jag vara adopterad?

jag är född i mitten av 60talet. av de fyra sista siffrorna i mitt personnummer, så har jag siffrorna 901…alla säger på olika sidor på nätet, att om du har 9 som första siffra av de fyra sista, kan du vara adopterad, och det är värt att kolla upp det..jag kan alltså vara adopterad från utlandet….tex england. jag har alltid varit jätteduktig på engelska hela mitt liv, kan prata engelska utan svensk brytning, vilket är mycket ovanligt för en etnisk svensk.

Annons:
Pyttelite
2019-12-31 10:35
#1

Du borde vara född i Norrbottens län. De två första siffrorna i födelsenumret anger födelseplats. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2019-12-31 10:38
#2

#0 Du har fått väldigt bra svar i din andra tråd😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2019-12-31 10:47
#3

#2 Såg inte det först men nizze 54 är inte adopterad om man ser till födelsenumret.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


nizze 54
2020-01-01 07:57
#4

just när det gäller siffran 9, användes 9 även till adopterade/invandrare om man är född före 1990. efter 1990 slumpades de fyra sista siffrorna fram. siffran 6, användes som reservsiffra. Morsan har 3 som första siffra av de fyra sista,  hon är född 1939, så var är hon född egentligen då?

Pyttelite
2020-01-01 09:13
#5

#4 Du kan titta i länken ovan var din mamma är född. För att hitta det behövs hela födelsesiffran dvs de två första i de tilläggssiffror vi ha för att skapa personnummer. För din mamma är det alltså 3? som gäller där du får ersätta ? med den rätta siffran. När det gäller födelsenummer med siffran 9 är det 93-99 som användes för personer icke födda Sverige, allt enligt länken ovan.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2020-01-01 09:27
#6

#4 Lever dina föräldrar? Enklast vore väl då att fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
koppargaller
2020-01-01 14:14
#7

Jag tror att 3e siffran är jämn eller ojämn beroende på kön. 4e siffran är en kontrollsiffra.

Jag är född i Sverige av svenska föräldrar, innan personnummer uppfanns, kom åter i tidiga tonåren o ombads att lämna in personbevis till skolan.

Rektorn stormade in i klassrummet o frågade vem som var hemlig agent. Jag hade uppgett personnumret som stod på mitt personbevis  😃.

114X

nizze 54
2020-01-08 05:51
#8

jag har kommit på morsan med att ljuga o m andra saker, hon är inte en ärlig människa, litar inte på henne.

nizze 54
2020-02-06 04:51
#9

är det vanligt att adopterade känner en sorts tomhet, att man är värdelös, att man inte duger någonstans, att man inte hör hemma någonstans, att man känner så hela livet, för att det riktiga livet bara togs ifrån en? att man känner att allting  alltid är väldigt fel. kan adopterade känna så? och att man har en knäpp styvmorsa som behandlar en hela livet som  att man inte ens kan tänka själv.

Maria
2020-02-06 06:57
#10

#9 De känslor du beskriver kan tyvärr vem som helst känna och är inte särskilt kopplat till just adoption.

Knäppa styvmorsor finns det gott om😉

Du kanske skulle behöva en samtalskontakt för det känns som om du har mycket att bearbeta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

nizze 54
2020-02-06 17:15
#11

nädu berit,,,,,jag vet att du inte vill ge mig rätt i ngt alls,skaffa dig ett liv istället för att hävda dig på sociala medier….faktum är att jag pratar och sjunger på engelska bättre än många svenskar, helt utan brytning……jag hör att varenda svensk jag hört prata engelska har en brytning, och varenda svensk utom jag markerar just R på ett övertydligt sätt, men mina R hörs knappt….men det är lönlöst att diskutera med sådana som dig berit….

Maria
2020-02-06 17:41
#12

Jag försöker inte hävda mig. Försöker bara förstå dina inlägg som verkar ha mycket lite att gå på vad det gäller just adoption. Jag frågar igen om du har pratat med dina föräldrar? Vad säger de i så fall?

Förövrigt är jag själv ganska bra på engelska😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2020-02-06 22:31
#13

Du får väl köpa ett gentest till dig och mamma så får du svaret!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
nizze 54
2020-02-07 09:26
#14

jag har bara fått vaga antydningar, som att det första ordet jag sade var jag på engelska (I), MORSAN  hävdar att det var ett engelskt ord. upprepade gånger..att jag pratar engelska utan svensk brytning är mkt ovanligt.jag vet det är vaga antydningar att gå på, men man måste börja någonstans,, för jag vet att morsan ljuger i andra saker, lönlöst att fråga henne.

annia1
2020-02-08 17:05
#15

nizze 54 i din andra tråd så gav jag dig rådet att vända dig till myndigheter. För det är bara som som kan ge dig ett svar. 

Jag skrev också att om du är adopterad så är det knappast från england då dom har en speciell regel att man måste bott där minst 1 år innan man ens kan ansöka om att få adoptera och det gäller även engelsmän som bor utomlands att de inte kan adoptera från england. Så är du adopterad så är det från nåt annat land.

Sen mig veterligt så finns det ingenting som är specifikt för adopterade. För när man växer upp i ett land så blir man som dom som bor där.  Och alla människor har olika personliga egenskaper.

Enda där man kan misstänka att det handlar om adoption är om föräldrar och barn har olika hudfärg. Jag skriver misstänka för det kan ju vara så att mamman varit tillsammans med nån annan förut.

Så för att få slut på dina grubblerier och verkligen få veta så vänd dig till myndigheterna.

.

Upp till toppen
Annons: