01 Att vara Adopterad

kan jag vara adopterad från england?

2019-12-10 16:17 #0 av: nizze 54

jag har läs mycket om att man kan vara adopterad från utlandet, om man har siffrorna 90 som de två första av de fyra sista siffrorna i sitt personnummer. min ev styvmorsa har gjort konstiga  antydnigar på sistone, tex att det första ordet jag sade som liten var I,....dvs jag på svenska, det var vid upprepade tillfällen, inte bara engång. moran sa att det var ett engelskt ord jag sa först av allt som liten. vidare kan jag prata engelska korrekt helt utan svensk brytning, och även tom sjunga snabbt på engeska, bara jag kan texten. det är kt ovanligt att om man är född i Sverige kan prata engelska helt utan brytning vidare har jag svårt att markera R som de flesta svenskar gör när de säger ord som innehåller R. Vidare har morsan gjort lite fler antydningar jag tycker verkar konstiga.

Anmäl
2019-12-10 16:18 #1 av: nizze 54

fortsättning av nizze 54, jag är född på 60-talet...

Anmäl
2019-12-10 16:38 #2 av: Herveaux

Svenskar är bra på engelska, så att kunna tala ren engelska ser jag inte som ett direkt tecken på att man skulle vara adopterad. Snarare ett gott gehör för uttal. 

"Sverige tar revansch och rankas åter som bäst i världen på engelska utanför länder som har engelska som förstaspråk, i utbildningsföretaget EF:s mätning."
https://www.svd.se/svenskar-ar-bast-pa-engelska-igen

Hur vet du att det var just 'I' och inte 'aj' du sa? 
Barn lär sig tal genom att härma, man föds inte förprogrammerad med ett visst språk. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster, Guldhamster och Hundar
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2019-12-10 16:49 #3 av: nizze 54

Jag kan bara gå efter vad min morsa sa vilket ord jag sade först av allt. et var inte att jag skulle ha gjort mig illa, utan det var vid upprepade gånger när jag ville något, och morsan sa att det var engelskt ord. Men jag har läst att just siffran 9, an ha viss betydelse, och 90 ännu mer betydelse om man är adopterad eller inte. Just 9 har jag läst om på flera ställen att det kan ha betydelse, att man inte behöver vara född i norrbotten....jag har 90 so sagt,.

Anmäl
2019-12-10 16:56 #4 av: DesK

Förr var det så att alla som hade siffran 9 som första siffra av de fyra sista siffrorna var födda utomlands. Jag är född i slutet av 50-talet i Tyskland och mina fyra sista siffror börjar med 93

Désirée

Anmäl
2019-12-10 17:01 #5 av: nizze 54

Tack för svar. 1990, började man slumpa fram de fyra sista siffrorna, men så var det inte före 1990. Så om jag har 9, som första siffra av de fyra sista, kan jag då alltså vara adopterad fån utlandet?

Anmäl
2019-12-10 17:04 #6 av: Herveaux

#3 Barn kan jollrar ur sig allt möjligt, menade inte att 'aj' skulle betyda 'aj, det gör ont'. 

Jag tror mer på att ditt födelsenummer har de siffror det har för att det är ett extranummer då siffrorna i det län där du föddes inte räckte till. 

Du får fråga mor din om det är så att du är adopterad från något av de 50+ länder som har engelska som huvud-, minoritets- eller bispråk.

// Harley
Sajtvärd Star Stable

Anmäl
2019-12-10 17:35 #7 av: nizze 54

jag är född på 60-talet, och har läst på flera sidor på nätet attom den första siffran av de fyra sista är 9, då kan man vara född utomlands, och jag har just 9 där....de kan stå antingen för norrbotten eller att man ör född utomlands och det gäller bara siffran 9,,,

Anmäl
2019-12-10 17:40 #8 av: Herveaux

#7 Det användes även för extranummer när andra läns nummer inte räckte till. 

// Harley
Sajtvärd Star Stable

Anmäl
2019-12-10 17:45 #9 av: nizze 54

det står ingenstans om att siffran 9 användes som extranummer, men däremot siffran 6 bl a...så allting står helt öppet fortfarande jag känner en kvinna som är född i norrbotten på 60talet...och har sifffran 6....9 användes till norrbottningar och till invandrare/adopterade...men efter 1990 så slumpas de fyra sista siffrorna fram. och jag är född på 60talet...

Anmäl
2019-12-10 18:10 #10 av: Tarotstollan

Jag är född i Sverige i slutet av 50-talet i samma stad där jag fortfarande bor och mitt första nummer är 9.
Mamma sa att jag har det numret just för att siffrorna inte räckte till i länet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2019-12-10 18:32 #11 av: Herveaux

#9 Här står det bl a. https://sv.wikipedia.org/wiki/Personnummer_i_Sverige
"89–92 Norrbottens län
93–99 Extranummer, om ordinarie länsnummer inte räcker till, samt immigrerade senare än 1946"

Jag vet att Wikipedia inte är den tyngsta källan att slänga sig med men jag är rätt säker på att infon kommer från SCB, då en sida hos dem (SCB) nämns under källor, men länken är trasig då sidan är borttagen hos SCB och infon fanns inte under någon av de andra länkarna i källhänvisningen. 

Här är en kommentar till en  artikel från GP som säger samma sak som #10. 
https://www.gd.se/artikel/inte-bara-utlanningar-har-fatt-nummer-9

// Harley
Sajtvärd Star Stable

Anmäl
2019-12-10 18:43 #12 av: tlover

I vissa dialekter i norra Sverige betyder I jag också. Det är inte bara engelska

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2019-12-10 19:28 #13 av: nizze 54

lover: knappast i Tornedalen var mina ev styvföräldrar är födda....jag har varit där så mycket fram till vuxen ålder, och har aldrig hört någon där säga I....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.