Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 4285 ggr
hund_katt
2018-01-13 00:22

borde det verkligen kosta att adoptera?

Jag vill i framtiden adoptera. Jag har aldrig känt att jag vill föda egna barn, har istället mest känt mig avskräckt från allt vad det innebär, allt från mens till att ta hand om en bebis. Skulle helst vilja adoptera från Kina eller Korea.

Men jag undrar. Varför ska man behöva betala 200-250 tusen kronor själv när man adopterar? jag har alltså räknat med vad priserna blir när man räknar bort det som bidraget täcker. och sen ska det på några tusen för resor och boende. Borde inte skatten kunna hjälpa med det? Det är gratis att föda ett nytt barn men att adoptera är bara för de rika. Det är vad jag förstått kostnaderna för alla undersökningar osv som man gör på barnet, men de gör man ju på svenska, egna barn också? bara att skattepengarna går till det.
Varför ska jag betala skatt för att andra ska få föda barn utan kostnad, men jag får inte ta hjälp av skatten själv när jag ska skaffa barn utan måste spara några år alternativt ta ett adoptions-lån, bara för att jag själv inte föder barnet?
Borde det inte stöttas att man väljer att adoptera? Det är gratis att ploppa fram fler barn men kostar att hjälpa de som redan finns? Jag förstår inte logiken alls.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Calcifer
2018-01-13 02:01
#1

Om jag inte minns fel, från när jag och mitt ex funderade på det, så är det rejält stor efterfrågan att adoptera från vissa länder, vilket gör att processen dels blir längre och dels dyrare. Sen är ju poängen också att de barn som adopteras mer eller mindre ska bli garanterade ett bra liv, eftersom de flesta som väljer att adoptera bort sina barn gör det antingen för att de själva inser att de inte kan ge barnet allt det behöver, eller för att myndigheterna fastställer att föräldrarna inte kan ge barnet allt det behöver. Då finns det oftast väldigt strikta regler och liknande för de som vill adoptera. Synd på ett sätt och vis men samtidigt förståeligt för att ingen ska bara få för sig att adoptera utan att ha tänkt igenom det eller gått igenom en process för att visa att de har vad som krävs. Sen är det mycket pappersarbete som krävs, försäkringar krävs, vård krävs, olika länder har olika kostnader, resor, pass, osv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2018-01-13 03:27
#2

Fast bara för att DU bor i Sverige där vi får saker billigare så adopterar du ju från ett annat land. Och där kostar oftast allt. Så jo jag kan förstå att byrån ska ha sin del av kakan, barnhemmet måste ju ha en del osv. Som sagt är ju inte att ha ett barn en rättighet. Så jag förstår att det inte är så finansierat som vissa kanske önskar att det borde vara. Annars kanske det skulle vara en idé att vara fosterhem och hjälpa barn så?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2018-01-13 09:35
#3

Jag tycker det är bra att det kostar och att det är svårt. Då kan inte vilket spån som helst adoptera.

Önskar att inte vilket spån som helst kunde skaffa barn på naturlig väg också, men det går ju inte att förhindra.

Och angående skatten. Varför ska min skatt gå till att folk skaffar barn när jag inte kommer skaffa barn?

Det är själva saken med skatten. Det går alltid till saker man själv aldrig utnyttjar. Jag är dock övertygad om att du kommer och har nyttjat sjukvården i vårt land.

hund_katt
2018-01-14 22:28
#4

menar alltså att skatten borde täcka lika mycket som det gör när man får eget barn som när man adopterar. menar ju inte att det ska vara gratis så sätt utan att man får hjälp med de stora kostnaderna.

Visst är det bra att det då inte blir vem som helst som får adoptera pga priset, men tänker att det ändå är så höga krav att det är svårt att dåliga personer adopterar ändå. Någon med mycket pengar kan ju vara minst lika dålig ändå liksom. finns ju folk som vill adoptera bara för sitt egna heroiska ego utan att egentligen bry sig så mycket om just biten att skaffa barn.

Tänker också att man behöver ju inte vara miljonär för att kunna ta hand om ett barn. två stabila inkomster så är det inte svårt att försörja två vuxna och ett-två barn, tänker jag iaf.

jag fattar också grejen med skatten att man såklart inte kan ta del av allt bara för man själv betalar. men jag ska väll kunna utnyttja skatten, som jag betalar, till att få skaffa ett barn. varför ska jag inte få utnyttja den bara för att jag själv inte vill föda barnet? det är det jag tycker är jobbigt. och samma för de som inte kan skaffa barn, det känns ju lite sådär att "nä du får betala 200 tusen om ni vill skaffa ett barn, eftersom ni inte har förmågan att göra det själva". Jag känner ändå att jag mentalt inte skulle klara graviditet och förlossning, så tekniskt sätt kan jag inte skaffa barn. Har så länge jag kan minnas varit skräckslagen för allt vad det innebär att skaffa barn. jisses jag klarar knappt av att röra mitt egna kön för jag tycker det är så obehagligt. alltid haft problem för sånt. skulle tro det har en del att göra med att de runt mig höll tyst om allt sånt och det var lite "usch-stämning" om allt. tog ett halvår innan jag kunde berätta att jag hade mens t.ex..

Jag själv är inte en sån person som håller tyst om det nu, förutom när jag är hemma. men på skolan(bor på internat så är i princip på skolan hela tiden) så är jag väldigt öppen, tycker dock fortfarande att det är obehagligt vissa saker, som de saker jag nämnt. Jag är väldigt bestämd på att jag aldrig ska låta mina barn växa upp så de också får samma rädsla. Och aldrig heller låta barnen få ha sån ostabil uppväxt som jag haft. Känner ändå att jag klarat mig bra, aldrig haft någon depression(förutom en period i 7-9an då mitt liv var rörigast och skolan också ställde till mycket, men den depressionen försvann liksom direkt när sommarlovet efter nian började och aldrig känt mig nere efter det) men jag vägrar låta något barn få leva som jag, om jag kan göra något åt det. Har redan läst massa böcker och artiklar m.m om barnuppfostran för att få självsäkra och trygga barn osv. bara för att göra allt jag kan för att inte låta något sånt hända, och vad man ska göra ifall skolan eller nåt skulle ställa till det!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Honestyisdead
2018-01-14 22:33
#5

Vilka kostnader menar du att skatten täcker för en som själv skaffar barn? Det kostar inget att göra ett barn.

Calcifer
2018-01-14 22:41
#6

#4 Men helt enkelt är det så att kostnaderna är för stora för att det ska vara logiskt att man ska kunna få hjälp av staten att adoptera barn med en stor summa pengar. För som Hera säger så kostar det ju tekniskt sett inget att själv bli med barn. Visst, naturligtvis kommer kostnader sedan, läkarvård, försäkringar, etc. Men inte alls på samma nivå som med adoption. Sen finns det, vad jag vet, specifika adoptionslån man kan ansöka om för att få hjälp med kostnaden. Det är ju inte heller Sverige som bestämmer över vilka kostnader andra länder har, så det känns relativt logiskt att Sverige inte heller ska behöva täcka alla deras kostnader varav många inte existerar om du adopterar inom landet. 

Jättefin tanke att du vill adoptera, men dels är det en dyr process, dels en lång process, dels krävs det att väldigt många olika kriterier uppfylls, utöver att man vill ge ett barn ett bättre liv än det man själv hade som barn. Så om det är något du verkligen är intresserad av, och du finner en partner (eller redan har en) som är intresserad av det också, så läs på om alla olika möjligheter, regler, kostnader, och metoder till hjälp det kan finnas att få.

För det enkla svaret på din fråga är faktiskt: Ja, det borde kosta att adoptera.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
hund_katt
2018-01-14 22:48
#7

alla barn genomgår väll vissa kontroller/undersökningar? det är vad jag lärt mig iaf. sen vekar ju adoptionsbarn genomgå många fler undersökningar så det blir ju dyrare. Jag vet att det är dyrare att adoptera, men skatten borde ju iaf kunna lägga lika mycket som det blir om man föder själv. För om man ser till kostnaderna som blir för vistelse på sjukhus, kostnaderna för barnmorska, bedövning m.m. så blir det ju ändå en summa, som skatten betalar. lika stor summa borde ju skatten kunna täcka för adoption?

Jag kommer antagligen ta lån ja, för det lär ju inte bli någon ändring angående det, men tycker ändå det känns lite smådumt, även om jag såklart förstår varför det är dyrt.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Calcifer
2018-01-14 23:07
#8

#7 Okej. Tänk på det så här. Om jag bor i Sverige och äter medicin (vilket jag gör), så behöver jag bara betala upp till en viss summa. Sen får jag frikort, därför att en del av skattepengarna går till att vi svenskar ska ha den möjligheten. MEN. Om jag åker till ett annat land, säg Japan, och äter medicin (vilket jag gjorde…) tycker du då det är rimligt att jag ska försöka kräva att Japan ändrar sina regler kring hur deras vårdsystem fungerar för att i Sverige skulle jag minsann bara behöva betala en viss summa för skattepengarna betalar resten? Nej. Det är inte rimligt. 

Ja, det finns naturligtvis kostnader involverade i att skaffa barn på naturligt sätt också - och då bortser jag totalt från typ kläder, barnvagn, etc. Men vårat vårdsystem är ändå skapat på ett sånt sätt att om t:ex kejsarsnitt behövs så behöver man inte slänga fram hundratusentals kronor och har man inte de pengarna tough, då får man stå utan kejsarsnitt så både mamma och barn kan stryka med. Men det är VÅRT system. SVERIGE fungerar så. Alltså är det orimligt att kräva att andra länder på något vis ska följa våra regler. Speciellt eftersom det krävs mycket mer, som sagt, i omkostnader om du adopterar.

Föder du barn själv i Sverige behöver du inte spendera kanske veckor eller längre i ett främmande land - vilket kostar. Du behöver inte spendera stora summor på vaccinering, hälsokontroller, pass, andra lagliga dokument för att du ska få ta med barnet hem till Sverige. Så det går inte att jämföra att föda barn själv med att adoptera från utlandet. Det tillkommer kostnader som Sverige inte har med att göra, som vi inte bestämt, och det är fullt rimligt att man inte kan få allt betalat av skattepengar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Aleya
2018-01-15 01:13
#9

Jag förstår som inte din tanke ts. Gällande hur skatten ska fungera vid adoption. Men när barnet väl är här, om du får adoptera, då får barnet samma rättigheter som vi svenskar. Men som sagt: att adoptera är ett val man väljer. Och som sagt så är det inte skattereducerat. Lika lite som för folk som väljer att göra skönhetsoperationer exempelvis. Så som sagt så finns ju alternativet fosterbarn.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hund_katt
2018-01-17 19:05
#10

fast fosterbarn får man ju bara ha en viss period. och av vad det jag hittat så kan man även få bli fosterhem åt vuxna? man kan ju även få ett barn med funktionshinder etc, jag klarar av enklare diagnoser m.m. men handikapp eller liknande tror jag inte att jag har vad som krävs för att ta hand om ett sånt barn. både med hur jag bor och mina kunskaper.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Honestyisdead
2018-01-17 19:33
#11

#10 En viss period?

hund_katt
2018-01-19 09:06
#12

ja? alltså barnet bara bor hos en i kanske ett år eller nåt, sen får den flytta hem eller liknande. det verkar få som får ha barnen under längre tid.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: