Annons:
Etikett18-övrigt
Läst 3023 ggr
Willethepoodle
2017-12-09 20:52

”Övertala till att skaffa hund” Hjälp!

Hej! Jag hade velat få hjälp med en sak, Nämligen Tips till att möjligtvis kunna köpa en till hund! Jag är 13 Och om jag skulle säga det själv fullkomligt besatt av hundar. Vi tar redan en liten dvärgpudel som är ungefär 11 Månader (Snart 1 År då) Och jag vill verkligen att han ska få sig en liten kompis, Och även att jag ska få ännu en liten sprallig vän. Problemet är ju att jag går ju såklart i skolan och kan ju alltså då inte vara med dom hela tiden, Samt att min pappa jobbar, och jag bor hos båda mamma och pappa, vilken ger pappa mer ansvar för hunden, Men iallafall, Jag har försökt ”Övertyga” Pappa hur länge som helst att skaffa en liten till hund, Har sökt upp mycket information om hundraserna jag vill ha (Eller är intresserad av) Vilket är Pomeranian och Toy-Dvärg Pudlar. Och berättat att jag skulle köpa koppel, mat, Försäkring, täcke.. m.m, Han vet att jag skulle fixa det helt enkelt men då är de ju det med att jag är där varannan vecka, Jag har verkligen försökt att ge han tid och tänka men det blir bara nej, Har visat bilder, Tänkt hur jag ska kunna gå ut med dom på dagarna ( Har en timmes rast under lunchen så jag hinner hem och så ) Men de går verkligen inte, Några tips? (Dehär inlägget lät lite tjatigt, ber om ursäkt) Och jag vet att man kan vänta tills man flyttar ut, Men jag vill ha en till liten fyrbent kompis eftersom att jag inte är den mest sociala människan, Hänger inte mycket med kompisar och har väldigt mycket fritid.. TACKSAM FÖR SVAR <3

Annons:
Duvethon
2017-12-09 21:00
#1

Du berättar att du kommer att betala allt. Är du medveten om vad det kostar? Har du en fast inkomst varje månad?

En till hund innebär ett stort ansvar, om hunden skulle bli sjuk, har du råd att betala flera tusen vid ett veterinärbesök? Det kan mycket väl vara en anledning till att dina föräldrar tackar nej till en till hund, det innebär ett mycket större ekonomiskt ansvar. Det är klokt att ha en fast inkomst och vara beredd ¨på oväntade utgifter, ett sådan ansvar kan en 13 åring inte ta enligt mig (pga ekonomi) eller är det tänkt att dina föräldrar ska stå för detta?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Willethepoodle
2017-12-09 21:07
#2

#1 nja, Fast inkomst, Har väl en hyfsat ”Hög” veckopeng och köper nästan inget eftersom att jag försöker spara till en hund

Duvethon
2017-12-09 21:13
#3

#2 Då blir det nog tyvärr svårt om dina föräldrar inte vill bidra ekonomiskt. Har ni möjlighet att ta ledigt den första tiden valpen är hemma eller lämna på hunddagis? 🙂

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Galenidjur
2017-12-09 21:14
#4

#2 det räcker inte. Djur kan kosta väldigt mycket, speciellt om de blir sjuka.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Willethepoodle
2017-12-09 21:23
#5

#3 Mm, Nog skulle hunddagis gå, Och så har vi ju släktingar som gärna skulle vara hundvakt. Jag tror nog även att dom skulle bidra med pengar till om hunden blev sjuk, men iaf så skulle jag betala allt annat 😊

jenmjao
2017-12-09 21:30
#6

Hur mycket pengar får du i veckopeng?
Min tik kostar mig 400kr i månaden i endast försäkring. Sen mat, ben, godis, koppel, sele, halsband, skålar, reflexvästar, klosax (som är en färskvara och behöver köpas nytt). Vet du hur mycket det kostar när en hund blir sjuk? Får du så mycket i veckopeng så du kan betala om hunden blir sjuk? Självrisken brukar ligga på runt 2000kr om något sker, ifrån försäkringen. Det här är bara "brukar" och "ungefär", det är alltså pengar som ska finnas redo JÄMT.
Det jag inte förstår är varför du så gärna vill ha en hund om ni redan har en hund? Eller har jag missuppfattat? Har ni inte en hund?
För vad blir skillnaden på hunden ni "har" nu vs hunden du kommer köpa? Tänk om hunden du köper inte alls är som du tänkt eller velat ha den?

Annons:
Duvethon
2017-12-09 21:38
#7

#5 Eftersom ni redan har en hund förstår du nog att man behöver vara hemma med en valp första tiden och det är enligt mig inte optimalt att ha hundvakt 08-17, efter en tid kan man börja lämna hos hundvakt eller hos släkting. Kan din pappa ta ledigt från jobbet? Har du reflekterat över att bli ekonomisk bunden till en hund i, låt oss säga, 15 år till?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Willethepoodle
2017-12-09 21:46
#8

#6 Jag får kring 500 Kr/Månad Och så har jag nog 5000 Sparat sen ett tag tillbaka (Ganska länge) Så koppel m.m Skulle inte vara det största problemet nu då Hundar verkligen är min stora passion i livet. Jag förstår att det verkar konstigt att ha en till när man är så liten ändå, Men jag har så otroligt mycket fritid när jag knappt är med kompisar ( Är ganska ensam av mig ) Och älskar hundar över allt annat, Älskar att ha utmaningar men vill ju självklart inte att den lilla hunden ska vara ensam, Plus att vi har väldigt mycket raster och man bor väldigt nära skolan så de är ju bara att komma hem och rasta och mata hunden 😊

jenmjao
2017-12-09 21:48
#9

Tror det är X antal månaders regel på hunddagis, alltså hunddagis tar inte emot valpar. Och vissa dagis har t.o.m. krav på kastrering (btw kastrering på hane kostar runt 3.500-5000kr och kastrering på tik kostar oftast över 7000).
Och om ett dagis tar in så kostar dagiset väl ungefär 1500-2000kr (av vad jag sett) per månad.
Det här är siffror "häromkring" i mitt "område", Det är dom jag har koll på.

Willethepoodle
2017-12-09 21:51
#10

#7 skulle nog isåfall skaffa en liten hund över sommarlovet, Så man har mycket tid att uppfostra och ta hand om den så att den trivs. Och eftersom att jag går skola så är ju tiderna för det mesta 8-14.30 Och sen nära hem, Sen har min pappa olika tider som oftast är 14-20 Så det är väl hyfsade tider 👌 pengarna spelar inte så stor roll för mig som sagt då hundar är min passion i livet 😊

jenmjao
2017-12-09 21:55
#11

#10 Ja fast om hunden inte kan vara ensam hemma? Ska du då lämna den ändå?
Det tog 6månader innan jag kunde lämna min ena hund ensam, ett sommarlov är då mycket kortare än 6månader. Och du var hos din pappa varannan vecka? Så varannan vecka har hunden dig efter 14.30? 
Nej självklart är pengarna inte det som spelar roll när man äger en hund; jag har själv två hundar och har valt bort mycket annat i livet.
Men du HAR INTE RÅD och då spelar pengarna väldigt stor roll. Du kommer alltså låta din pappa betala istortsätt ALLT för om du får 500kr i veckan kommer du inte ens ha råd med hundmat och försäkring, vilket är ganska grundläggande utöver allt annat.

Duvethon
2017-12-09 21:59
#12

Om din budget är 500kr i månaden så är tanken om hund bara att glömma. Det är på tok för liten budget som ska täcka kostnader för en hund.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Galenidjur
2017-12-09 22:27
#13

500kr i månaden + 5000 kr sparat är verkligen ingenting. Min kanin blev plötsligt sjuk för ett tag sedan. Under loppet av några veckor blev jag av med ca 4000. Lyckligtvis blev han frisk efter det och jag behövde inte lägga ut mer. Hade han inte blivit frisk hade jag fått betala ca 7000 till för operation + några hundra för ytterligare medicinering. Så vad gör du om hunden blir sjuk eller råkar ut för en olycka? för det kan hända när som helst och veterinärkostnader kan bli jättehöga.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Willethepoodle
2017-12-09 22:31
#14

#13 Jaha, Visste aldrig att kostnaderna var så höga :/ Antar att man får vänta eller spara mycket mer för att kunna få chansen, Men tack för alla svar

Willethepoodle
2017-12-09 22:35
#15

Visste aldrig att det var så höga kostnader, Men jag är jättetacksam för alla svar <3

Willethepoodle
2017-12-09 22:35
#16

Visste aldrig att det var så höga kostnader, Men jag är jättetacksam för alla svar <3

Galenidjur
2017-12-09 22:47
#17

#14 kan du inte fokusera på den hund ni redan har istället? Ta hand om den så mycket du kan, gå promenader, kanske försöka lära den tricks? :) Det är jättebra övning för om du eventuellt skaffar en egen hund i framtiden.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Snurrig
2017-12-09 22:53
#18

Även om det inte är möjligt att skaffa en hund nu, så kanske du kan om några år när du blir myndig och kan flytta hemifrån - det är alltid bra att tänka på framtiden. Under tiden kan du spara pengar, få mer kunskap och erfarenhet av hundar genom att läsa, och träna/pyssla om hunden ni redan har. Jag vet inte hur mycket ansvar du har över den nuvarande hunden, men för att testa hur det är att ha en egen hund kan du under en längre period ta allt ansvar (i den mån det går), dvs ta alla promenader och rastningar själv, även den på skollunchen (som du planerat), träna och aktivera den, gå hundkurser osv.

Bara för att du inte kan idag så ska man inte ge upp hoppet. Lycka till! 🙂

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Katti
2017-12-13 21:26
#19

Bortsett från det som redan har skrivits så tycker jag att den hund du har är för ung för att du ska tänka på att skaffa en till. 3-4 år brukar man säga är en bra ålder för att skaffa en andra hund. Då förutsatt att den första är relativt "klar", d v s väluppfostrad och beter sig så som man vill att den ska bete sig i olika situationer. För gör den äldre några dumheter (som t ex att skälla på hundar ni möter ute) kommer den unga garanterat haka på det den också!

Jag tycker att du ska aktivera dig med hunden du har! Det finns så otroligt mycket skoj ni kan hitta på tillsammans 🙂 🐶!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: