Annons:
Etikett01-att-vara-adopterad
Läst 2109 ggr
oroligasjälen
2016-02-11 01:02

Att resa som adopterad

Hej

Har någon annan adopterad upplevt problem med att resa i världen pga att man är adopterad? Har ni t.ex. haft problem med att det i svenska passet är angivet er födelseort, t.ex. en stad i Indien, Colombia eller Sri Lanka, etc.? Några erfarenheter?

Annons:
jayamila
2016-08-30 03:56
#1

Hej jag är adopterad ifrån Sri lanka och jag vet inte om det är så för alla som adopteras från ett annat land men jag har dubbla medborgarskap alltså både lankesiskt och svenskt. Jag är desutom av folkslaget tamil som var gerilla gruppen(de tamilska tigrarna) som gjorde uppror mot det singalesiska styret. Jag gick en utbildning med fältstudier i sydasien och befann mig i indien och hade planer på att flyga över och träffa min biologiska familj men när jag åkt till flygplatsen så berättade de att flygplatsen jag skulle flyga till hade blivit bombad och att jag kunde ev vänta en vecka och se efter då. Men den tankegången föll inte mig särskilt i smaken då jag dessutom skulle bli tvungen att resa själv som ensam tamil och kvinna då jag inte visste hur de skulle behandla mig i landet. Men jag vet inte om det hade varit något problem men bättre safe then sorry i det fallet.

Upp till toppen
Annons: