Annons:
Etikett07-att-söka-sina-rötter
Läst 3201 ggr
Somsri Kunukul
12/4/14, 12:02 AM

Adopterade från Thailand på 70-talet efterlyses!

Under åren 74-77 kom över 900 barn hit till Sverige från Thailand, tio gånger fler än åren tidigare, 1977 fick sen adoptionerna ett tvärt stopp efter att den fula verksamhet som pågått på flera håll uppmärksammades. På Facebook finns idag en grupp som heter Adopterade från Thailand och där är vi ett 65-tal medlemmar som de flesta av oss på ett eller annat sött du funderar över våra rötter och antingen redan inlett sökande, eller funderar på det. Flera har lyckats hitta sina anhöriga medan andra har kört fast. Nu samarbetar vi flera av oss och tillsammans försöker vi kartlägga vilka som kom via vilken förmedlare eller från vilket barnhem, och sen dela med oss av erfarenheter i vårt sök. Den så omtvistade Prajak verkar ha haft viss koll på sina papper i alla fall och flera har verkligen lyckats spåra sina biologiska föräldrar. Även Barn från barnhemmet Ave Maria har lyckats väl. Vi är flera som kom via AC och Henning Böking/ Monica Holmsgren som i sin tur förmedlade barn från 2woman hospital. I februari åker ett par av oss ner till Thailand för att gemensamt försöka få reda på mer. Vid ett besök på Phaya Thai Office upptäckte jag att jag var skriven i självaste Ms Niyoms hus och inte bara jag, det kom ut listor på ca 130 barn till! Med er skulle jag görna nu vilja komma i kontakt! Kom du till Sverige under 70-talet via Ms Niyom/AC/ACs representant Böking (dansk kvinna vars man arbetade på SAS) eller Monica Holmgren (vars man också arbetade på SAS.) så hör av dig! All information om adoptionsprocessen mm är intressant, och om du är en av dem som redan sökt, berätta hur det gick och hur du gick till väga! För er andra som kom via Prajak, Pongsawat, Ave Maria och de andra ställena, skriv gärna du också här samt anslut er till vår grupp! Många har faktiskt lyckats hitta sina rötter trots det virrvarr som var med förfalskade papper, personer som ibland fick betalt för att skriva på papper och ställa upp med sina namn, fast de inte var biologiska föräldrar. All information av intresse och självklart delar jag med mig av de uppgifter jag lyckats ta fram under mina dryga 7 veckor i Thailand bara i år i jakt på den försvunna modern/fadern. Genom att skapa en facebookprofil i mitt thainamn har jag också fått kontakt med och träffat åtskilliga av mina släktingar, så det finns många vägar i sökandet förutom Spårlöst. Hör av er!! Somsri Suwanmaneekul/Kunukul.

Annons:
Upp till toppen
Annons: