Annons:
Etikett01-att-vara-adopterad
Läst 4077 ggr
Guybrush
12/16/13, 3:36 PM

Hemskheter

Vad tycker ni om rasismen som bara växer i sverige? Jag blir allvarligt tårögd när jag läser om detta och hur folk verkar se på icke etniska :(

Folk pratar om invandringen och deras nackdelar, men för oss adopterade då, en som pratar sån gojja tänker de på att det finns adopterade?! Min plastsvärmor tex, hon är så hemsk som det kan bli. Hon pratar skit om invandrare, säger neger, och att hon allmänt hatar svartskallar i mitt sällskap, jag blir så förbannad. Inför min sambos syster samt hennes barn kan hon stå och säga negerjävel etc och min svägerska är gift med en från Ghana och de har barn tillsammans… kul för dom, not……

Tex när Aurora som hon heter skulle döpas så fick de inte bo inne i huset där svärmor bor, hon var rädd för att min svägerskas man skulle sno nånting bara för att han är svart. Hon sa: I mitt hus kommer det inte in en neger, de är så svarta, de snor och man ser dom inte i mörkret… JAG blir så arg, hatar den kvinnan…

Kan sitta och skriva en hel novell om den kvinnan alltså..

Glömde skriva att både min bror (han är från Indien) och jag har alltid fått nån ful kommentar av olika random folk, så jag undrar o någon mer också upplever detta?

Annons:
deeremf
12/16/13, 8:11 PM
#1

Jag ser varför och förstår varför folk är så emot invandringen, dock har jag ingen aning var de placerar mig som adopterad, när de träffar mig för första gången blir folk nästan överraskade över hur svensk jag är utifrån mitt utseende.

Ofta får jag höra: "så vem av dina föräldrar kommer ifrån Brasilien?"

När jag säger att båda är svenska ser de lite förundrande på mig och frågar om de invandrade, när jag sedan förklarar att jag är adopterad faller poletten ner och de förstår helt.

Men den ramsan har jag tagit nog med gånger.

Samma när jag ska ta tåg eller buss med sms.biljett.

"Can I see your ticket?"

"Ja den har jag på mobilen här"

*den som frågar ser överraskad ut men beklagar inte att han inte förstod att jag var svensk eller att han pratat engelska till mig*

(det tycker jag är det fräckaste)

Har också haft lärare som har behandlat mig annorlunda för att jag inte ser ut som den typiska svensken.

I familjen har vi dock haft väldigt bred accept av att vi är adopterade och ingen har behandlat oss olika för att vi inte har blå ögon och blont hår.

Däremot i min sambos familj så sa hennes mormor "du får inte få barn med honom, han är ju färgad, gör du det kommer han kommer att ta med sig barnet till sitt hemland"

svaret: "hela vägen till Sverige och han är adopterad"

"det ligger i hans gen"

Dock har hon ändrat ställning nu när hon faktiskt känner mig.

Det är väl det det egentligen handlar om, att lära känna de som man träffar.

Inte döma innan man känner den man dömer.

giffan
12/16/13, 9:07 PM
#2

Alltså jag e lite kluven här… Och hoppas jag kan skriva så ni förstår..

Jag är absolut inte rasist, jag tycker det är jätte trevligt och bra att vi kan ta lärdom av andra kulturer och att det finns så mycket vi kan lära av varandra.

Men jag är riktigt trött på dom som kommer hit och förstör…. Och nu vet jag att det inte är riktigt så det går till… Men där jag bor har vi en butik som drar ganska många invandrare, och dom går bara in och tar saker och ingen stoppar dom, för det e lixom ingen mening. Skulle jag göra samma… oj oj oj.

Fräckast är när dom skickar in sina barn, med för lite pengar, och Alltid så faller någon för det och betalar!

Samma så tar dom ingen hänsyn, gapar och skriker.. för det är så deras kultur är, dom har inte lärt sig osv.. Uppe hela nätter och det är ett jäkla liv där dom är…

Det och mycket annat gör ju att man tycker iaf mindre bra om dom… hur mycket jag än vill ge alla en chans så kan jag inte göra det, när dom sen går ut i sin fina bil och åker iväg, men hela familjen i bilen och inte en unge som sitter med bälte..

Sen finns det ju dom som verkligen är här för att dom behöver det. Dom gör inte så mycket väsen av sig, för dom är bra tacksamma för den hjälp dom kan få..

Och sen då alla adopterade. Svenskar i en utländsk kropp!  Och jag kan själv inte låta bli att undra varje gång jag ser en "utlänning" som talar bra svenska, typ flytande… Hmm adopterade eller vad?? Och jag kan verkligen förstå att man kanske tar till engelska om det är så att det är mycket folk som inte talar svenska… Hur ska man veta av att bara titta?? Men jag förstår oxå hur man känner när någon gör så, man själv känner sig ju svenskare än svensk.

Jag har ju då problemet åt andra hållet. Ingen ser att jag är utländsk! Ibland vill jag bara att alla ska veta och förstå, att är ni rasister så tycker ni illa om mig med.. Men det är det ingen som gör, jag ser ju svensk ut ju.

Hela min familj är en riktig blandning.. Jag adopterad, från USA min sambo är från danmark och hans mamma är från Polen. Min adoptivmamma kom från Norge, och min första grabbs farfar va från tyskland… Så ingen av oss är svenska egentligen…inte på riktigt iaf.. Och det är vi bra stolta över!

Men sen då.. när skolan kan erbjuda special kost till muslimer osv, men inte till våra svenska barn som vill kunna äta närproducerad mat… varför ska det vara så?? Det är ju sånt som gör att rasismen gror.. Inga pepparkaks gubbar i lucia tåget och ingen nationalsång på avsutningen… är det konstigt folk reagerar?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

deeremf
12/17/13, 8:33 AM
#3

#2 tycker dock att pratar man Engelska till någon som pratar flytande svenska så kan man iallafall be om ursäkt.

obstitant
12/17/13, 1:01 PM
#4

#0 Jag skulle inte acceptera ett sådant beteende. Om någon sa att min man inte var välkommen i huset skulle jag inte åka dit eller träffa den personen alls, oavsett vem det var. Och jag skulle göra det väldigt tydligt att jag inte tänkte lyssna på sådant trams, och tala om att nästa gång du säger något sådant reser jag mig och går härifrån. Och sen göra det också.

Man ska inte acceptera att man själv eller den man älskar blir utsatt för såna påhopp. Och att barnen får stå och höra det är bara fullständigt oacceptabelt. Som förälder har man ett ansvar att stå upp för sina barn och ryta ifrån om någon pratar illa om dem.

Saprey
1/3/14, 6:52 PM
#5

En av mina bästa vänner är adopterad och jag tänkte inte alls på det när jag träffade honom. Tycker själv att det är jätterasistiskt och jag och mina vänner tänkte paranta Sverigedemokraterna för att de är så sjukt rasistiska! De harju rätt i en del frågor men ni vet ju vad de säger…

Upp till toppen
Annons: