Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 2590 ggr
Devian
8/25/13, 2:36 PM

Får den biologiska faderns fru adoptera?

Jag undrar om den biologiska faderns fru får adoptera? 
Vi är lite oroliga då faderns fru ska sätta sitt nya efternamn som mellannamn åt barnet. Eftersom de tyvärr många gånger har utnyttjat systemet för att få mer vårdnad om barnet är vi oroliga. Vi var nyligen i en vårdnadstvist, där vi gav med oss för att barnet ville bo mer hos pappan. Han har dock börjat ändra sig, då de är VÄLDIGT stränga mot honom, låter han ta hand om hans nya frus spädbarn, låter honom städa huset med fruns barn etc etc. Vi har dock umgängesrätt med honom enligt domstolsbeslut. Men känner oss oroliga varför han helt plötsligt ska byta till hennes efternamn. Kan det vara för att hon vill adoptera honom så de får ännu mera kontroll? Hur går en adoption till för en styvförälder i vår position och vad kan det gynna dem? Om så är fallet, vilka åtgärder kan vi göra?? Han mår inte bra hos dem, men vill vara där för att han vill vara med sin far, samtidigt som han hatar hans nya fru??

Annons:
Calcifer
8/25/13, 2:38 PM
#1

Hon får inte adoptera barnet om hans mamma fortfarande lever och har delvis vårdnad.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Hera1
5/31/17, 1:36 PM
#2

Jag har ensam vårdnad om min dotter men min man ska ansöka om att adoptera min dotter från tidigare förhållande och det fungerar. Man lämnar in en ansökan till tingsrätten och de i sin tur till socialen i kommunen som gör en utredning. Därefter fattas det ett beslut om adoptionen går igenom och det är ingen liten process.

Jag fick inte byta hennes efternamn utan pappans godkännande då hon har hans efternamn trots att jag är ensam vårdnadshavare

Hoppas något av detta kan hjälpa dig men en advokat vore ganska bra!

Upp till toppen
Annons: