Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 4167 ggr
giffan
4/13/12, 8:40 AM

Carola adopterar

Carola adopterar vid en ålder av 45

Hur kommer det sig att en person som Carola får adoptera när hon är över 40? Är det verkligen namnet som styr? Och vad gör henne till en bättre förälder än alla andra som faktiskt inte kan få barn??

Här handlar det ju egentligen "bara" om att vilja ha ett barn till men inte hittat den rätta typ..

Rätta mig om jag har fel.

http://www.posh24.se/carola_haggkvist/carola_adopterar_en_liten_dotter

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
Buffaomini
4/13/12, 8:56 AM
#1

det första jag hakar mig upp på är åldern. så alla som vill adoptera och är över 40+ ska inte få adoptera?

Ketang
4/25/12, 4:58 PM
#2

Dom kan väl inte säga nej till en kändis som har tonvis med pengar :-/ Fy sjutton vad sverige är rättvist…. Skrikandes

[Torahzen]
4/26/12, 9:57 PM
#3

Det finns en regel på att båda föräldrarna bör vara yngre än 42 år vid ansökan.

Carola kanske ansökte för flera år sedan. Alla detaljer kommer ju inte fram i media.

Jag vill poängtera att jag inte läst särskilt mycket om Carolas adoption.

Själv är jag adoptivmamma sedan 2 år.

giffan
4/26/12, 10:08 PM
#4

#3 Vad man kan läsa i de olika medierna så har det inte varit så lång prosess..

Tror oxå att det handlar om vem det är…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Ketang
4/27/12, 9:15 AM
#5

Jag tror att det slutgilltiga beslutet och godkännandet måste ske innan 42års ålder. Sen kanske man får barnet något år efter. Men hon är väl runt 45?

[Torahzen]
4/27/12, 10:23 AM
#6

Jag har kompisar som ska adoptera syskon "trots" att de är över 42 år. Syskonadoption är giltigt undantag från regeln.

Utan att veta alla fakta tycker jag det är fel att anklaga någon för att det skulle gått till på ett felaktigt sätt.

Jag är själv adoptivmamma och vet hur det känns "när alla andra får barn" och allt känns orättvist. Att få bilda familj är bara positivt, och desto fler som får göra är ju bara bra. Det minskar ju inte någon annan chans till familj.

Carola och Zoe får det säkert bra tillsammans, det är det viktiga.

Annons:
Ketang
4/29/12, 9:52 PM
#7

Läste senast här om dagen att Carola och Runar bråkade om barnet. Jag är inte ett dugg förtjust i hennes adoption. Kan inte vara lätt att växa upp i en kändis krets. Min åsikt. Sen tycker jag absolut inte att alla ska ha lika rätt att adoptera. Vissa ska inte ha barn helt enkelt. Nu säger jag inte att det är så i detta fallet. Men det började ju inte så bra om man ska tro media.

giffan
4/30/12, 2:30 PM
#8

Jag tycker inte man ska kunna adoptera bara för att man inte kan hitta den rätta pappan till ett ev syskon. då tycker jag det är mera människo handel! och vad är det som säger att en kändis barn kommer att få det så bra? för att dom har pengar betyder inte att dom har tiden till kärlek.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Torahzen]
5/1/12, 5:08 PM
#9

Bara för att man är kändis behöver man inte bli bra som förälder.  Det är nog inte helt lätt att vara kändis-barn.

Jag tycker det är tråkig inställning att bara för att en kändis adopterar så får barnet det INTE bra.

Ketang
5/2/12, 10:01 AM
#10

När det kommer till djur och barn så tycker jag att det är bättre att vara lite skeptisk än naiv och ta för givet att allt är som det ska. Bättre att ha ögonen med sig för då ser man om något är galet snabbare än om man inte har det.

Vad gäller kändisar och barn så reagerar jag starkt på att vissa kändisar går före vanligt folk just bara för att dom är kändisar. Alla ska genomgå samma kontroller och ska givetvis inte behandlas annorlunda. Sen tycker jag nog att kändisbarn i sig får ett mer påfrestande liv med tanke på media osv. Det måste vara oerhört stressande att bli "jagad" av journalister som Carola blir när hon är ute med sitt nyadopterade barn. När dom sen skriver att hon och Runar (vad han nu har med detta att göra vet jag inte) bråkar om barnet så har ju inte detta barn fått någon bra start i livet direkt. Hade jag varit tvungen att adoptera/lämna bort mitt barn hade jag INTE velat lämna det till en kändis.

Elena-Maria
5/2/12, 5:40 PM
#11

har också läst någonstans om den där åldersgränsen på 42 så jag har sagt till min bättre hälft att vid 33 bör vi höra av oss och påbörja processen så vi inte blir "för gamla" under tiden vi väntar.

Är det så att om man redan har barn så är inte åldern lika viktig? Hade en lärare på gymnasiet som hade 2 egna som adopterade en tjej från Kina och hon lär ha varit över 42 vad jag kan minnas.

Fred och god växt!

[Torahzen]
5/2/12, 7:45 PM
#12

Syskonadoptioner brukar vara giltigt skäl för att få adoptera fast man är över 42. Det gäller även om en förälder är över 42 år.

Ställ er gärna i kö redan nu om ni funderar på adoption för det är kö på kö. Åtminstone var det så för oss. Först 6 månaders kö till sociala, sedan kö hos adoptionsbyrå och sedan i landet förstås.

Tänk på att med adoption blir det barn till 100 procent!

Lycka till!

Ketang
5/2/12, 8:42 PM
#13

Jag vet att man kan få ett barn fortare om man accepterar visst handikapp. Men jag vet inte hur det är med åldern i det fallet.

Annons:
Elena-Maria
5/2/12, 8:52 PM
#14

vi är ju inte gifta ännu och det är väl krav på vissa håll som jag förstått det.

Fred och god växt!

[Torahzen]
5/3/12, 10:47 AM
#15

Det är många länder som har krav på att de sökande ska var gifta. En del länder har krav på att vara gift i minst två år, så GRATTIS till brudparet !Flört

Jag själv har adopterat ett "barn med särskilda behov" så kallad "special needs". Då går det fortare. Vi fick barnbesked inom två veckor efter special needs-ansökan!

Vår dotter har läpp, käk och gomspalt. Allt är nu opererat i Sverige och det har gått jättebra.

Elena-Maria
5/4/12, 1:29 PM
#16

På tal om carola igen… Hon har ju adopterat från Sydafrika och där prioriteras gärna folk som är troende kristna. De är ju betydligt mer religiösa där än vi är här och Carola om någon är ju känd som religiös. Det har säkerligen spelat in i hennes fall.

Fred och god växt!

Cameo47
5/4/12, 3:08 PM
#17

Visste inte ens om att ensamstående fick adoptera.

Why is it that dinosaurs always die running?

[Torahzen]
5/4/12, 3:11 PM
#18

En del länder tillåter adoption för ensamstående, men många länder har skärpt kraven eftersom den är många som köar, men få barn. Inte alla länder tar helelr emot adoptionsansökningar från homosexuella par.

Upp till toppen
Annons: