Etikett07-att-söka-sina-rötter
Läst 2673 ggr
Titine
2010-03-16, 12:28

Adopterad sambo, hjälp!

Hej, min sambo och pojkvän adopterades från Indien till sverige 1977 då han bara var sex veckor. Eftersom hans adoptivföräldrar aldig velat prata om adoptionen utan tyckt att "det är VI som är dina föräldrar" vet han mycket lite om adoptionen. Allt han vet hittills är att hans biologiska mamma var för ung för att ha honom(enligt adoptivföräldrarna),att han är från poona men adopterades från ett barnhem i Bombay.

Han har genom åren mått dåligt till och från och länner att en bit saknas. Hur stor är chansen att hitta hans biologiska mamma och hur ska man gå till väga?

tacksam för svar!

giffan
2010-03-16, 13:23

Vet han vart hans adoption är gjord? dvs vart hans papper finns? man kan börja att försöka få ut dem, och se vad det står där, och förhoppningsvis står det något om barnhemmet han varit på och försöka kontakta dem.

Vet att det är flera som är adopterade från indien här, hoppas någon av dem kan ge dig ett bättre svar.

Men min första tanke är att den kommun där han kom till i sverige som liten borde ha papper på adoptionen.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

[Wiveka]
2010-03-16, 20:24

Om han kom genom någon organisation, ex Adoptionscentrum, så hjälper de till mot en viss avgift.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

papa-bear
2010-03-21, 15:33

rent spontant tycker jag att det är själviskt, eller något sådant där, av hans adoptivföräldrar att inte vilja tala om för honom hur det ligger till.

vad beror det på att vissa adoptivföräldrar inte vill peta i de här frågorna, medan andra nästan uppmanar sina adoptivbarn att söka sina rötter? naturligtvis finns det en glidande skala mellan de här lägena, för vad vore världen utan ytterligheter.

giffan
2010-03-21, 23:55

#3 Ja om man det visste…

Jag har alltid velat veta om min bakgrund, men hela tiden har det tystats ner. "Tänk inte på det" vad glad att du är här mm. Klart jag varit glad att jag fått ne chans i livet, men för det vill man ju veta vart man kommer ifrån. Nu kan jag ibland få känslan av att jag kanske inte alls är adopterad… Men varför skulle de säga det isåfall… Nu har jag heller ingen att fråga om min bio mamma… så nu känns det riktigt svårt.

~ Anneli ~ 

[iurochskur]
2010-04-04, 09:20

Grön alien!

giffan
2010-04-04, 16:12

Bra jobbat!

~ Anneli ~ 

tribe75
2011-05-10, 13:29

Min sambo är adopterad från Colombia.

Han är född ca 74 och kom hit som 7 åring.

Vi har mailat barnhemmet Fana i Bogota två ggr men inget svar…

Vi har även skrivit till programmet spårlöst.

Ska det vara så svårt att få kontakt med sina rötter?

Han vet vad hans pappa och bröder heter.

Vad mer kan man göra?

Finns det någon annan här som var på Fana vid ca 1978?

/Rebecca

Spomenka
2011-05-11, 09:23

Bara en tanke jag fick - kollat namnen på fb?

Telefonnr går också att få tag i på datorn -

http://www.paginasamarillas.com/No-Encontrado/Contenido-No-Encontrado/12.aspx?aspxerrorpath=/pagamanet/web/homewhite.aspx

Hoppas att något av detta kan vara till hjälp.

Upp till toppen