Annons:
Etikett18-övrigt
Läst 1894 ggr
[SvenA]
2009-11-02 21:52

Hu vanligt är det ?

Är det någon som vet hur valigt det är att man adopterar barn med grava synskador ?

Förekommer det övehuvudtaget ?

Annons:
giffan
2009-11-03 00:11
#1

Grava synskador vet jag inte, men det har ökat med synfel hos adopterade barn, då adoptionerna har ökat från östeuropa.

Det finns en artikel här på forumet om just det. I den artikeln finns en länk till läkartidningen där läkarna har skrivit en artikel om just synförändringarn hos adopterade från östeuropa.

Säg till om du behöver hjälp för att kunna läsa artikeln från tidningen, så kan jag plocka ut text åt dig som kanske är enklare att läsa för dig, då jag vet att du läser med skärm läsare.

Nedan finner du länken till artikeln.

synförändring hos adopterade

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[SvenA]
2009-11-03 09:32
#2

Det förekommer alltså

Jag trodde att man valde bort dessa barn för att man ite skulle behöva ha ett barn som man blev tvungen att stötta lite mer än andra barn

giffan
2009-11-03 09:35
#3

#2 Nej då, det förekommer även att man adopterar barn med andra handikap med. Inte helt ovanligt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Wiveka]
2009-11-03 10:27
#4

Vet en tjej som nu måste vara runt 18 år som är gravt synskadad pga för tidig födsel som är adopterad från ett asiatiskt land till Sverige.

När man adopterar kan man välja att adoptera ett barn med särskilda behov och då får man grundlig information om det medicinska.

Om man adopterar ett mycket litet barn så finns risken att det finns medicinska problem som man inte "hittat" ännu.

[SvenA]
2009-11-03 13:09
#5

Det låter väldigt bra attt man även adopterar barn med dessa sjukdonnar

Risken är ju att man väljer bort dessa och bara vill ha så kallade kärnfriska barn

giffan
2009-11-03 13:13
#6

Jag är ju adopterad från usa, min adoption var klar före jag föddes. Jag har ett ganska kraftigt synfel, och med tiden kommer jag antagligen att bli blind. Som det är nu klarar jag mig inte utan mina glasögon. Så det är som Wiveka säger, man kan inte alltid veta när man adopterar mycket små barn.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[SvenA]
2009-11-03 13:23
#7

Nan kan aldrig få några garantier att det inte dyker upp några sjukdommar

Det finns sjukdommar som ligger latent i kroppen

och som kan bryta ut av olika orsaker

[Wiveka]
2009-11-03 20:37
#8

Nej så är det så klart. Man vet aldrigFlört

Min dotter är allergisk och har astma, vår husläkare sa alltid när Tove var yngre "att det var tur att hon kom till oss som har egen erfarenhet av astma". Jag säger till Tove att hon har "ärvt" det av migSkrattande

giffan
2009-11-03 20:44
#9

#8 hahaha vad kul, egentligen inte, men iallafall.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

sandra1977
2009-11-10 11:24
#10

min mamma har en väninna som har 2 adopterade barn från korea..när dom satte upp sig för adoption så hade dom inga krav på att barnen skulle va "friska" utan resonerade som så att hade dom fått biologiska barn så hade dom ju inte heller fått "välja"…måste medge att jag gillar tanken…pojken är född med gomspalt o har gått igenom ett par operationer o flickan skelar o har ganska graft synfel…

[SvenA]
2009-11-10 12:10
#11

Det var bra tämkt av dem

Tussebus
2009-11-14 00:09
#12

Vet ett par som adopterade en flicka från Colombia. Hon hade också gomspalt men jag tror att hon även har någon form av funktionshinder.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Upp till toppen
Annons: