Annons:
Etikett02-att-adoptera
Läst 12416 ggr
[postmortum91]
10/16/14, 12:08 AM

Vill adoptera

Hej! 
Jag är en tjej på 23 år som bestämt mig för att jag vill adoptera. Inte just nu, men om några år när jag har fast jobb etc. Hur svårt är det att bli godkänd att få adoptera?
Jag skulle jättegärna vilja adoptera ett barn från ett fattigt land. Hudfärg, utseende spelar så klart ingen roll. Helst en flicka. Vad ska man tänka på innan man adopterar ett barn? Vad finns för krav man måste uppfylla?

Idag är vi inte förberedda, vi vill ha ett biologiskt barn först, eller rättare sagt min sambo vill. Mig spelar det ingen större roll.

Annons:
Cezanne
10/31/14, 9:52 AM
#1

För att bli godkänd måste man ha fyllt 25 år. Vill man adoptera som ensamstående är det oerhört svårt eftersom få givarländer ger barn till ensamstående föräldrar. Vill du adoptera ihop med din sambo måste ni vara gifta.

I dagsläget är det oerhört svårt att få ett adoptivbarn även om man har godkännande från sin kommun. Givarländerna har ändrat sina system så att barn först och främst adopteras iom det egna landet. Många länder har fått det bättre ställt så att föräldrar kan å behålla sina barn istället för att tvingas lämna bort dem. Det är långt ifrån alla som får medgivande från kommunen som får ett barn eftersom det kommer oerhört få barn till Sverige nu för tiden.

VildaVittra
11/28/14, 11:12 PM
#2

Det är i regel lättare att adoptera ett barn med ett funktionshinder, det behöver inte vara grava saker, utan exempelvis hörselskador osv. 

Då gör man en enormt bra sak då de får en chans till ett normalt liv. I många andra länder hamnar de på institutioner. 

Skulle jag skaffa barn så skulle det vara ett sådant barn. Är själv barn till en funktionshindrad kvinna, så vet hur verkligheten ser ut för dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
11/29/14, 1:46 AM
#3

Okej, tack för era svar. Ett barn med funktionshinder är tyvärr inget jag tänkt. Kan låta väldigt själviskt av mig, men det kan nog bli tufft nog att få hem ett barn från ett annat land. Det blir ju som ett trauma för dem att flytta, även om det också innebär någonting positivt. Därför tror jag att det är bättre för oss iallafall att ta sig an en lite mindre utmaning. 

Jag ska iallafall kämpa den dagen vi bestämt oss och när det är rätt tid. För att adoptera är verkligen någonting jag vill.

VildaVittra
11/29/14, 1:54 AM
#4

För funktionshindrade barn är det ju ett ännu större trauma att vara kvar. Just saying.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

giffan
12/3/14, 8:46 PM
#5

Ursäkta, men låter som du tänkte handla på postorder.

vad gör du om du får ett biologiskt barn med funktionshinder.. Inget du tänkt dig men det kan hända…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[postmortum91]
12/4/14, 7:08 PM
#6

#5 Ska jag få skit för att jag inte väljer att adoptera ett handikappat barn? Det är väl bra att jag vill adoptera alls? Lägg ditt fördömande där det verkligen hör hemma. 

Jag är ju inte säker på om jag kan hantera en sådan situation, oavsett om det är mitt biologiska eller ej. Skillnaden är att om jag föder mitt barn och det är handikappat, så har jag inte så mycket val än att försöka vara bästa föräldern och göra mitt barn lyckligt. Men om jag får välja så väljer jag att ta mig an ett barn som jag lättare kan ge ett bra liv.

Annons:
[postmortum91]
12/4/14, 7:09 PM
#7

#5 Dessutom, jag är inte den enda som gör val när det kommer till adoption. Folk väljer från vilket land, kön, etc så tänk efter innan du öppnar din mun.

Cezanne
12/5/14, 6:52 AM
#8

Tråkigt att du kände ett behov av att bli så otrevlig, det är vad den som saknar argument brukar bli.

Jag har jobbat i många år med att utreda ansökningar om adoption. Det är realistiskt att vara beredd att få ett barn med en funktionsnedsättning. Nu för tiden är det inte idealistiskt att adoptera ett barn om man kan få biologiska. Många givarländer ger inte barn till de som kan få biologiska barn och de som inte är beredda att ta emot ett barn med funktionsnedsättning hamnar långt ner på listorna. Det är givarländerna som väljer nya föräldrar till de barn som lämnats för adoption. Man får inte välja kön, man kan inte välja vilket land man vill eftersom det är givarländerna som dikterar villkoren. Dessa kan handla om allt från BMI och utbildningsnivå (en del länder kräver högskoleutbildning) till ålderskillnaden mellan makarna och hur länge man varit gifta (att ha varit sambo i tio år innan man gifte sig betyder ingenting). 

Bara för att man får ett medgivande för att adoptera av sin kommun betyder det inte att det slutar med att man får ett barn.

giffan
12/5/14, 8:58 PM
#9

#6 vad menar du med skit? Jag frågade bara vad du skulle göra om ditt biologiska barn föddes handikappat. Du skrev själv du ville ha biologiskt barn och då får man absolut inte välja! Sen om du redan nu ser skillnad på ett biologiskt barn och ett adopterat så hoppas jag verkligen inte du får adoptera något barn! Du får tycka jag låter rå elak ja vad du vill. Men med den inställningen behöver man nog inte ta hand om något barn alls! Tycker du ska tänka dig för noga innan du skaffar barn.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[postmortum91]
12/7/14, 2:02 AM
#10

Det sistnämnda var vara väldigt lågt skrivet. Vet du hur upprörd du kan få folk att bli genom det du skriver? Du känner inte mig. Jag har själv växt upp med en mamma som inte var min biologiska och fått förklarat hela livet för folk att man visst älskar sin mamma även om vi inte har blodsband. Jag vill bara att du ska veta att det sårade mig det du skrev. Det är en av de värsta sakerna man kan skriva, ifrågasätta någons föräldrarskap, speciellt när du inte känner mig. Anledningen till mitt svar där uppe är också för att du fick mig att låta som en som inte bryr sig om barnen. Jag kände mig riktigt påhoppad då det självklart är en känslig punkt. Man kan omöjligt sitta och bestämma om någon blir en bra förälder via ett inlägg på internet och jag hoppas du är mer storsint än så och faktiskt kan inse att man kan såra. Jag tycker inte man ska döma folk så lätt. Jag vet själv att jag kommer bli en fantastisk mamma, men med mitt bagage är det väääldigt jobbigt och elakt att få sånt kastat på mig.

giffan
12/7/14, 11:22 PM
#11

Utifrån vad du har skrivit här så är det just vad jag tycker.  Du skriver att du inte kan tänka dig ett handikappat barn. Men skulle du få ett biologiskt sådant så skulle du ta hand om det, skillnaden är??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[postmortum91]
12/8/14, 12:20 AM
#12

#11 Jag tänker inte sitta och förklara mig till någon som uttrycker sig respektlöst mot mig och hoppas att jag inte får adoptera. Du har förlorat chansen till respekt från mig i den här tråden, även ett svar från mig.

giffan
12/10/14, 11:03 PM
#13

Jag behöver inga svar från dig. Men jag antar att du får svara på svårare frågor än så den dagen du ansöker om adoption. Tänk på att det är någons liv du ska ta hand om!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
giffan
12/10/14, 11:03 PM
#14

Jag behöver inga svar från dig. Men jag antar att du får svara på svårare frågor än så den dagen du ansöker om adoption. Tänk på att det är någons liv du ska ta hand om!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Aleya
1/30/15, 4:22 PM
#15

(Ni som vet får rätta mig om jag har fel) om jag minns rätt så accepterar vissa länder inte om man har psykiska problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[postmortum91]
1/31/15, 12:59 AM
#16

#15 Okej. Jag undrar bara var det var relevant då jag inte har några psykiska problem.

VildaVittra
1/31/15, 5:31 AM
#17

#16 Det är ju relevant då du frågar om detta i TS: "Hur svårt är det att bli godkänd att få adoptera?"

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
1/31/15, 6:50 AM
#18

#16 du efterfrågar i ts om krav på adoption. Och detta är ett av kraven som inte är uppskrivna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Krus_grus
2/10/15, 1:46 PM
#19

Att adoptera ett barn ska man göra för att man lägrar efter att bli förälder, inte för att man vill bedriva välgörenhet o hjälpa ett barn från ett fattigt land. Jag tycker det är bra att du reflekterar över det faktum att aktivt välja ett barn med ett särskilt behov. Många av behoven barnen har är dock av lättare slag, i många länder är läkarvård dyrt och något som kan åtgärdas lätt i Sverige är svårare att åtgärda i givarländerna. Sen vet man aldrig, precis som med biologiska barn, det kan finns dolda handikapp men det är antagligen ovanligt.

abstn
4/26/15, 9:31 PM
#20

Det man ska tänka på är att man inte adopterar för att man tycker synd om små fattiga barn för det känns inte som en bra grund att bygga en relation på. Sedan så ska man som #19 skrev, vara beredd på att oavsett om man vet det eller ej, kan få ett funktionshindrat barn. Detta har jag levande bevis på. Det är egentligen ingen skillnad alls på att adoptera eller få ett biologiskt barn gällande valmöjligheterna för det är som sagt inte postorder. 

Gällande krav, är det ju som de andra säger olika för varje land men det viktigaste att tänka på är att man som föräldrar blir utredda av socialnämnden och att de bestämmer om man överhuvudtaget är lämplig för att adoptera.

Annons:
Elena-Maria
5/28/15, 1:43 PM
#21

Vill din sambo adoptera då? Du skrev att han ville ha biologiska barn först. Är det han och inte du som vill det? Det är en fråga som antagligen skulle tas upp i en eventuell utredning, båda måste ju veta vad de ger sig in på.

Fred och god växt!

[postmortum91]
5/29/15, 5:15 PM
#22

Tack till er som faktiskt gett objektiva tips och svar.
Till er andra: Varför måste ni ge så fruktansvärt subjektiva svar och åsikter?
Det borde man, det borde man inte. Du känner fel, du känner rätt. 
Det är upp till var och en VARFÖR man vill adoptera, det måste inte alls betyda hur bra eller dålig förälder man blir. Självklart tänker jag inte adoptera om jag inte ens vill ha barn, det trodde jag var en självklarhet. Hur som helst, detta lär inte bli än på ett bra tag, just nu försöker jag och sambon få barn på det "naturliga" sättet. Sedan får man se längre fram, men då ska jag uppenbarligen inte skriva här inne där det finns folk som slänger ur sig allt möjligt, som att jag kommer bli en hemsk mamma etc. Inte okej. Alla behöver inte ta åt er, jag tackar er som faktiskt gett mig relevanta svar och tips.

Lina Strindlund
5/4/19, 9:11 PM
#23

Jag känner på liknande sätt som TS. Vill adoptera även om jag skulle kunna få egna barn. :) Och man kanske inte kan allt men är på denna sajt för att bli klokare. SÅ racka inte ner på henne eller mig snälla! :( 

Skulle vara kul med en uppdatering från TS om hur det ser ut NU! :) 

Hoppas vi alla kan bli klokare och mer kärleksfulla. :) 

Nu  är det kväll, så ska stänga datorn, sov gott allihop. :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

taxarärbäst
6/8/19, 4:42 PM
#24

denna tråd är ju….speciell men varför inte adoptera en funktionshindrad??? har du inte sett hur hemskt dom blir behandlade i andra länder??? rädda dom!

godisklubba
6/19/19, 11:09 AM
#25

#3, att adoptera ett funktionshindrat barn behöver inte betyda att funktionshindret behöver vara speciellt stort. I vissa länder anses gomspalt som ett funktionshinder och de barn adopteras bort. För att föräldrarna helt enkelt inte kan ge barnet operationen som behövs, men här i Sverige är gomspalt inte ett lika stort problem. Utan snarare något som relativt lätt kan fixas, genom sjukvården. Detta behöver heller inte bli så dyrt då sjukvård i Sverige är gratis för barn. Ville bara säga detta :)

Så som man känner sig själv känner man aldrig andra.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: