Annons:
Etikett01-att-vara-adopterad
Läst 2037 ggr
[snöflingor]1
2013-08-27 18:54

Det är inte alla som förstår...

Jag är adopterad från Indien ( 29 år) och kom hit när jag var 1 år , jag ser mig som svensk :)

Men ibland lyckas man ändå förvåna folk…. vid ett tillfälle var det på bussen då jag var trevlig och började prata med en kvinna som var i 65-70 års åldern, efter vi pratat en stund säger hon ' MEN vad bra du är på att prata svenska ' jag sa att jag var adopterad och hon bara ' jaha….okej….' typ….en tjej i sätet framför oss vände sig om och tittade på henne precis då hon sa sådär.

Idag var jag på stan med en kompis och så gick vi in i en affär, jag pratade på med min kompis och så kommer hon som jobbar där fram till mig och ställer sig och tittar på mig och säger ' Du kan svenska ?!?!' ( hon var nog 70-75 år) och jag sa ' ja det kan jag ' och så säger hon ' ja, jag trodde inte det för du ser inte svensk ut'

SUCK , det är inget att bry sig om ..jag vill aldrig vara otrevlig..det är synd att de inte förstår bättre bara. Kan tillägga att hon själv var från Tyskland och  i affären såldes  hantverk , gjorda av kvinnor i utsatta länder.

Annons:
giffan
2013-08-27 22:08
#1

Det måste vara jätte svårt att vara svensk i en för andra inte svensk kropp, eller hur man ska uttrycka sig.

Jag vet många gånger när man handlat av någon eller träffat dom med utländskt utseende, och dom pratar så bra flytande svenska, då vill jag fråga om dom är adopterade… men vill ju inte trampa på några tår, så jag brukar bara ha det  i huvudet att "den personen är nog adopterad"

Samma när man ser barn med föräldrar med svenskt utseende… och barnen ser utländska ut… Känner några  här där vi bor, men där är pappan i ena familjen utländsk och mamman i den andra utländsk… så där va det ju bra att jag inte frågade.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

senapssillen
2013-09-07 20:33
#2

Känner igen mig väldigt mycket. Folk brukar oftast börja prata engelska med mig eller prata som om jag inte skulle kunna svenska alls. 
Känns hemskt att vara "svensk" med en utländsk kropp.

deeremf
2013-10-03 19:22
#3

Det hände mig på sjukhuset. Bara att språket var norska.

Guybrush
2013-12-16 15:18
#4

Jag är adopterad från korea och har precis som du upplevt detta flera gånger. Tycker man ska ta förgivet att alla kan svenska, sen om man inte gör det no big deal. Ne istället för att man ser annorlunda ut än majoriteten så tror man direkt att denna person är ju inte svensk och därför inte kan tala språket…. Blir så less…..

Folk kanske inte menar illa men för mig tar det hårt varje gång eftersom jag ser mig som svensk, liksom Sverige är där jag vuxit upp, fostrats, levt…..

Guybrush
2013-12-16 15:27
#5

Vad tycker ni om rasismen som bara växer i sverige? Jag blir allvarligt tårögd när jag läser om detta och hur folk verkar se på icke etniska :(

Folk pratar om invandringen och deras nackdelar, men för oss adopterade då, en som pratar sån gojja tänker de på att det finns adopterade?! Min plastsvärmor tex, hon är så hemsk som det kan bli. Hon pratar skit om invandrare, säger neger, och att hon allmänt hatar svartskallar i mitt sällskap, jag blir så förbannad. Inför min sambos syster samt hennes barn kan hon stå och säga negerjävel etc och min svägerska är gift med en från Ghana och de har barn tillsammans… kul för dom, not……

Tex när Aurora som hon heter skulle döpas så fick de inte bo inne i huset där svärmor bor, hon var rädd för att min svägerskas man skulle sno nånting bara för att han är svart. Hon sa: I mitt hus kommer det inte in en neger, de är så svarta, de snor och man ser dom inte i mörkret… JAG blir så arg, hatar den kvinnan…

Kan sitta och skriva en hel novell om den kvinnan alltså..

Glömde skriva att både min bror (han är från Indien) och jag har alltid fått nån ful kommentar av olika random folk, så jag undrar o någon mer också upplever detta?

Guybrush
2013-12-16 15:37
#6

Jag råkade först skriva ett inlägg här som jag tänkte posta som nytt inlägg. Bara så ni vet :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: