Annons:
Etikett07-att-söka-sina-rötter
Läst 7558 ggr
johannathisau
2013-02-26 22:00

Spårlöst - Vietnam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mitt namn är Johanna och jag var i söndags med på programmet Spårlöst där jag reste till Vietnam, Hanoi för att söka efter mina rötter. Det var en otrolig resa som var väldigt, väldigt underbar!

Nu kommer en varning för innehåll i programmet, så du som inte sett men vill se programmet kan gå in på Tv4play och söka efter Spårlöst. Finns uppe i fem dagar till, fritt. Om du såg programmet kan du fortsätta läsa :).

Spoiler: 

Har ni någon idé över hur jag ska hitta min tvillingsyster? Jag har försökt att bla. söka hennes namn på google men det har givetvis inte gett så mycket pga det är en ganska stor vidd på nätet. Det jag har är hennes namn och att hon lämnades bort vid åtta dagars ålder. INGET annat. Finns det någon hemsida? Folkbokföringen i Hanoi ville inte lämna ut uppgifter om mina föräldrar så att de skulle ge ut info om en tvillingsyster känns orealistiskt. Jag tar JÄTTEGÄRNA emot tips! 

Kram.

(slänger in en bild om ni vill ha något att gå på, hehe, om ni skulle se min tvilling på stan eller så ;).

Annons:
giffan
2013-02-26 22:07
#1

Men vad spännande. Jag brukar inte titta på det…

Har själv sökt dit men inte fått vara med.

Vad hade du för uppgifter när du sökte?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

johannathisau
2013-02-26 22:21
#2

Titta gärna på avsnittet, stor risk att man gråter har jag fått höra dock! Jag hade namn på mamma, pappa, förståndaren på barnhemmet och byn där jag föddes i!

giffan
2013-02-27 00:38
#3

Gud har inte sett mycket av det ännu. Men jösses vad underbara föräldrar du verkar ha!! Nu ska jag kolla vidare ;)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2013-02-27 01:19
#4

Men vem lämnade bort din syster? Tanten med äggen? Visste inte din mamma var hon blev lämnad? Fick du några svar om din pappa?

Härlig resa det måste vara. Jag önskar verkligen att jag kunde få göra samma resa som du.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

johannathisau
2013-02-27 13:14
#5

Hej Annelie, 

som sagt, vi har inga uppgifter om tvillingsystern, förutom att hon var åtta dagar när hon lämnades bort! Ja, min pappa dog 2001, men de sa att vi var otroligt lika, :)!

Ja, resan var helt fantastisk. Sök igen! Ge inte upp! Jag tror mycket hänger på ditt mail, att du formulerar dig "känslosamt" och som att du verkligen är hängiven detta och att det är din högsta önskan (som det såklart är). Kram.

Leo Sanchez
2013-02-27 15:07
#6

Hej Spårlöst är intressant varje gång

Jag hittade min familj på annant sätt

men känslan är den samma när man möter sin familj

Underbar 👋

Annons:
giffan
2013-02-27 18:30
#7

#5 Jo jag har nog lyckats bra med mina mail, för dom har iaf börjat undersöka saken, men det slutar alltid med att "vi har för lite att gå på". Det stör mig lite, för hade jag uppgifterna själv så skulle det ju inte vara så svårt.

Men absolut, jag ska söka igen.

Ditt program var helt underbart. Kommer du ha kontakt med din familj där?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2013-02-28 07:48
#8

Fast du… Vet dom inte vart dom lämnade din syster?? Inte till samma barn hem eller?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

johannathisau
2013-02-28 12:52
#9

Precis, de vet som sagt ingenting :). 

De minns inget så ja, det enda jag har att gå på är hennes namn.

[Wiveka]
2013-03-08 17:10
#10

Tack för att du delade med dig i programmet 👍

Supersvårt att ge dig råd. OM hon finns i Sverige så borde någon se programmet och tipsa henne. MEN hon kanske inte heller vet (precis som du ) att hon har en tvillingsyster.

Min son är tvillling (från Korea) och hans tvillingbror bor kvar i den biologiska familjen (enligt pappren iaf).
Min son har alltid vetat detta och i perioder, framförallt i 16-17 års ålder velat söka upp familjen. Då det inte gick att göra eftersom han inte var fyllda 18 så vet vi i dagsläget inget om tvillingbrodern.
Sonen fyller 24 år i april och är inte i dagsläget intresserad av att söka sina rötter.

Även om jag och min man vill det 😉 (nyfikna på hur lika tvillingarna utvecklats trots uppväxt i olika länder i olika familjer.

Leo Sanchez
2013-03-09 23:46
#11

Prova TV

johannathisau
2013-03-14 14:16
#12

Vad häftigt att veta att man har en tvilling på andra sidan jorden! Varför adopterade ni inte både (om man får fråga!) ? :)

[Wiveka]
2013-03-14 20:08
#13

Det var bara nr.2 som var "tillgänglig"

Den biologiska familjen behöll nr.1. Det hade de bestämt sedan de fick veta att de väntade tvillingar då de hade ett äldre barn med läpp och gomspalt och hade inte råd att behålla båda tvillingarna (enligt adoptionspapprena iaf)

Annons:
beezus
2013-03-16 23:43
#14

Hade så gärna sett detta avsnitt! Någon som vet om det går igen eller om det går att se?

- Precis.

giffan
2013-03-17 00:17
#15

#14 Jag kollade på tv4 play. Men tyvärr måste man ha premium för att kunna se.

Här är en länk

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

johannathisau
2013-03-18 15:47
#16

Aha, okok, men häftigt ändå att veta att man har någon som ser ut nästan precis som en själv! 

Programmet gick att se en vecka from 24 februari, nu måste man betala för att kunna se det och annat på tv4play som är under "premium"! :)

Somsri Kunukul
2014-12-03 05:23
#17

Hej Johanna! Vet inte om du fortfarande läser i denna tråd, har skickat vänförfrågan på Facebook också. Såg avsnittet med spårlöst nu ikväll på play (premium gratis första månaden!) o berördes mkt av din biologiska familjs historia och ert möte. Är själv adopterad (från Thailand) och mitt uppe i mitt sökande efter min mor, har via fb hittat massa släktingar o de hjälper mig alla att leta efter denna okända o spårlöst borta släkting. I Thailand ör alla med samma efternamn släkt, i mer eller mindre nära släktled. Då efternamn infördes först 1913 är det ca 4 generationer släktingar som finns, såvida man inte har en kinesisk släkt som behållit sitt namn, då kan de finnas hur många som helst. I vilket fall som helst är vi många thailändare som söker nu och vi har en fb grupp för adopterade thailändare. Där delar vi information o söktips med varandra. Vi har också varit o grävt i olika arkiv i Sthlm. När jag ser ditt program o dina frågor i forumet här så tänker jag direkt på följande, om detta nu kan hjälpa dig: du ör 20år nu, eller hur? Du vet nör du ör född. Alltså vet du mer om din syster ön hennes namn, för ni har ju samma födelsedatum. Ni bör också ha samma efternamn. Du kom via AC, eller hur? Kontakta dem och deras söka rötter avdelning. Berätta att du träffat din biologiska familj och att du nu söker din syster som hette Bau (eller vad det var) plus ditt vietnamesiska födelseefternamn. Ange ert födelsedatum och be dem att få hjälp med att kolla om det finns något barn som är adopterat med det namnet ert födelseår eller möjligen åren efter. Det kan ju vara så att hon också blev kvar på ett barnhem ett par år, om än inte samma, "de tog henne" när hon var 8 dagar gammal sades de i filmen, försök få fram från din vietnamesiska familj vem som tog henne. Social service, sjukhus, en släkting, vem? Vilka andra barnhem fanns det i din by? Kontakta spårlöst och säg att du är intresserad av att de gör ett nytt program, med del 2! Det borde finnas ett tittarintresse i detta. Vill inte AC hjälpa dig så ta dig till Riksarkivet i Arninge eller Marieberg i Sthlm och be att få deras hjälp, de har böcker där alla ärenden som behandlats det åren finns registrerade, ungefär var 20e-30e papper i den pärmen är om adoptioner, gå genom aktuella år och spana efter adopterade från Vietnam. Sen kan det ju mycket väl vara så att hon kom nån helt annanstans ön Sverige, kontakta barnhemmet o fråga vilka länder det kom adoptivföräldrar från dessa år! Sen inte att förglömma sociala medier. Hon heter ju nåt annat nu men du kan lågga ut en bild på dig själv som bebis+nu o skriva en text på engelska o kanske vietnamesiska om du kan få någon att översätta den. Berätta att du söker din syster och be alla du känner att dela din text och att folk ska dela vidare över hela världen. Kanske KÄNNER nån igen henne när de ser ditt ansikte o årtal? Pröva också att söka på hennes namn,på fb. Kanske har hennes adoptivföräldrar (om hon adopterades) låtit henne behålla nåt namn? Se efter i ditt certifikat hur ditt namn stavas på vietnamesiska o lägg till vietnamesiskt tangentbord så att du kan söka även på hennes namn på vietnamesiska i sökfältet. Kontakta din biologiska familj o ta reda på (om du inte vet) om ni var enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar. Är ni enäggstvillingar ökar ju chanserna för att nån känner igen ditt ansikte o tror att det är din tvilling! Ok, nu kan jag inte komma på nåt mer, men hoppas detta kan ge dig nya uppslag! Lycka till! Somsri Kunukul/Suwanmaneekul Sverige

Upp till toppen
Annons: