Annons:
Etikett18-övrigt
Läst 4812 ggr
lotusreptil
2013-02-21 18:06

Invandrare eller utlänning?

Känns inte riktigt som om att jag är i rätt sajt men det jag tänker ta upp är för alla, hittade ingen bättre sajt. :-( Jag har funderat mycket på vad som är rätt och vad som är fel den senaste tiden. Bör man säga invandrare eller bör man säga utlänning? Jag själv tycker att man ska säga invandrare, låter mycket trevligare för oss alla enligt mig. Men jag har en nära vän som alltid säger utlänning/utlänningar. Jag tycker inte alls att det låter trevligt. Vad ska man säga? Vilket är trevligast? Jag tycker att alla ska ha ungefär samma rättigheter i varje land. Man ska inte se ner på människor bara för att de inte är födda i landet de bor i. Jag tycker att det låter som om att man menar att personen inte har något här att göra eller inte hör hemma här när man säger utlänning. Men det är såklart så att alla tycker olika, men jag är nyfiken på vad ni tycker. Vad tycker ni? Invandrare eller utlänning? Eller är båda lika trevliga?

Annons:
lotusreptil
2013-02-21 18:08
#1

Kan även tillägga att jag har en vän som kommer från Libanon. Hon föredrar invandrare. Tycker lika som jag. Men det verkar som om att det är lite delad mening om dessa ord.

Fridborg
2013-02-21 18:09
#2

Från där jag kommer är ordet invandrare rätt fult, ingen skulle säga det här. Nysvensk har jag hört.

[Moa-]
2013-02-21 18:16
#3

Invandrare = någon som "vandrat" in i landet
Utvandrare = någon som "vandrat" ut ur ett land

Invandrare som självständig term har jag inte några som helst problem med (och den nyttjas även i riktig forskning).

Utlänning däremot antyder att det är någon utifrån som inte riktigt hör till, något "utifrån" och har tyvärr traditionellt nyttjats i endast negativa termer och för att skapa en "vi" och "dem" känsla som jag anser skall undvikas i det absolut längsta. 

Nysvensk är för mig ett mer laddat och mer negativt ord än invandrare, invandrare är något de faktiskt är, "nysvensk" säger inte särskilt mycket utan skapar också en typ av utanförskap, du är inte till fullo med i vår gemenskap.

lotusreptil
2013-02-21 18:18
#4

#3 så känner jag också,. Det känns som om att utlänning används mer i negativa sammanhang än vad invandrare gör.

Fridborg
2013-02-21 18:19
#5

Lustigt det där, jag tycker nysvensk låter som: Välkommen till vår gemenskap :)

Invandrare är något folk slänger ur sig här när de ska förolämpa någon. "J***a invandrare".

[Moa-]
2013-02-21 18:35
#6

Fridborg; "Nysvenskarna kommer bara hit och förstör" jag kan inte se att det går att använda i ett sakligt sammanhang.

Jag lyssnade senast i veckan på en metodföreläsning med en forskare med inriktning på ekonomisk demografi och migration som talade väldigt mycket och sakligt om just invandring.

Annons:
Fridborg
2013-02-21 18:42
#7

Hey, jag säger bara vad jag tycker, inte att det är rätt ;)

[Moa-]
2013-02-21 18:46
#8

Och jag säger endast att jag inte håller med… =)

deeremf
2013-03-12 12:40
#9

Nysvensk låter för mig som en bebis en nyfödd. Vi som är adopterade räknas ju som invandrare, men vi ser oss själv som svenskar. jag tycker invandrare är den bättre tärmen utlänningar får mig att tänka på någon som är här en period och sen åker tillbaka till vilket land de kommer från.

giffan
2013-03-12 14:05
#10

#9 Nä jag tycker då inte att vi adopterade räknas som invandrare.

Invandrare för mig är när man själv bestämmer att nu flyttar vi… Det gör man inte när man är adopterad.

Utlänning är lite det samma som invandrare, man kommer utifrån, kanske passar bättre på en adopterad…

Och flykting är ju dom som verkligen flyr sitt land för att kunna överleva… Inget man valt utan något man måste, och av dom förväntar jag mig att när oroligheterna är över så flyttar man tillbaka.

Och i slut ändan blir ju alla nysvenskar, då dom flesta blir kvar här och bildar nya familjer och ja, nya svenskar kommer ur det..

Vi adopterade, vi är adopterade, varken utlänning, invandrare eller flyktingar..

Tycker jag

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-03-12 14:31
#11

giffan; adopterade är väl ändå invandrare (utöver de fåtal som adopteras inhemskt)? Du bor i ett land och flyttar till ett annat => du invandrar. Din logik skulle även säga att flyktingar inte invandrar då de många gånger saknar val att fly. 

ne.se har en intressant definition av invandrare:

"invandrare, immigrant, person som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid, enligt folkbokföringen i Sverige minst ett år. Begreppet invandrare förekommer inte i utlänningslagen. Det är opreciserat, varför det inte går att uttala sig om antalet invandrare utan att ange om man avser personer som är utländska medborgare, utrikes födda eller medlemmar av andra generationen inflyttade (dvs. personer som själva är födda i Sverige men med minst en utrikes född förälder).

I slutet av 1960-talet valdes termen invandrare medvetet som ersättning för det negativt laddade och belastade ordet utlänning. Det fick vidare till resultat att tidigare utlänningsutredningar 1968 avlöstes av en invandrarutredning, med uppgift att omforma den tidigare utlänningspolitiken till en framtida invandrarpolitik. Statens utlänningskommission ersattes 1969 av Statens invandrarverk (nuv. Migrationsverket)." (invandrare. http://www.ne.se/lang/invandrare, Nationalencyklopedin, hämtad 2013-03-12.)

LaSadie
2013-03-12 15:14
#12

#12 Fast om man invandrar så sker det oftast av egen vilja, ett barn har inte bestämt själv var de ska flytta om de adopteras

Om man måste skilja på om man är infödd eller inte så tycker jag att invandrare är bättre än utlänning.

deeremf
2013-03-12 15:15
#13

#10 på statistiken räknas vi som är adopterade från ett annat land som invandrare.

Annons:
LaSadie
2013-03-12 15:17
#14

#13 i statistiken så räknas min sambo in som invandrare då hans mamma kommer från Iran, även om han är född i Sverige, har en infödd svensk som pappa och bott i Sverige hela sitt liv.

[Moa-]
2013-03-12 15:19
#15

LaSadie; fast det är ju inte en del av definitionen? Så jag förstår inte hur det kan läggas till… Om du flyttar till ett annat land med avsikt att bli kvar mer än 12 månader säger statistiken att du invandrar… (Adopterade avses förhoppningsvis stanna mer än 12 månader.)

LaSadie
2013-03-12 15:42
#16

#15 Jovisst, men ett barn som adopteras väljer inte det själv. När man invandrar och inte flyr så väljer man det själv

[Moa-]
2013-03-12 16:23
#17

LaSadie; men det har ju inget med ordet att göra?

Invandrar innebär att du invandrar till ett annat land, på samma sätt som du utvandrar från ett annat. Huruvida detta är frivilligt eller inte är inte en del i definitionen? Begreppet handlar helt enkelt om att man flyttat sig över gränser relativt långsiktigt. (Jag ser inga fel eller rätt i att invandra/utvandra, utan det beskriver en företeelse, inte ett aktivt val.)

giffan
2013-03-12 16:36
#18

#11 Jag skrev bara vad jag tycker.

Och jag tycker verkligen inte att jag är invandrare. Jag här hit hämtad.

Isåfall ska adoption liknas med slavhandel, man köper en människa.. för det kostar pengar att adoptera. Typ.. iaf människo handel

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-03-12 16:42
#19

giffan; det innebär ju att du invandrat, om än i unga år utan eget beslut, men fenomenet att du flyttat dig från ett land till ett annat inträffat och att du ingår i den statistiken?

Även slavar kan invandra och utvandra, och skulle med stor sannolikhet ha ingått i dylik statistik. (Med undantag för de som sågs direkt som ägodelar och ej människor.)

Sedan om du inte ser dig som invandrare är väl en sak och det står dig helt fritt, men du ingår i statistiken och i definitionen ingår inte kriteriet om egen vilja.

wingmaker2012
2013-04-26 22:06
#20

Hej..jag är adopterad till Norge..så i princip så blev jag importerad till Norge( fast det låter lite fult det med)..men for några år sedan så flytta jag till Sverige for å jobba..så då kan man sege att jag invandrade till Sverige eller har jag fel.??

amor vincit omnia et nos cedamus amoriOskyldig

Annons:
giffan
2013-04-26 22:34
#21

#20 Du måste vara invandrare både till sverige och norge då.. om jag förstår det rätt.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-04-27 09:29
#22

giffan; exakt, sedan kan du i dagligt språk kalla det vad du vill. Begreppet i sig har däremot inget rekvisit av valfrihet.

giffan
2013-04-27 10:27
#23

#22 Okej, ja för jag ser mig som adopterad 😃

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

PB03
2013-04-28 14:09
#24

Wingmaker2012: Du Emigrerade till Sverige, så du är en…. 😃

Nilamson
2013-06-09 01:57
#25

#20 En utvandrad invandrare kanske;-)

Jag tycker ordet "invandrare" klingar positivt, har många goda vänner som är invandrare och vi använder bara det ordet, inte "utlänning". Även om en person som är adopterad från ett annat land, i statistiken ska räknas som invandrare, hade jag personligen aldrig valt det ordet i ett samtal rörande adoption. Ordet "nysvensk" har jag inte förstått mig på.. det är möjligt att man kan känna sig "nysvensk" ett år eller två efter att man flyttat hit, men många invandrare har bott här längre än mig som är född här, och nysvensk låter ju som de kom hit alldeles nyligen och kanske behöver lite extra stöd och vägledning. Nej, jag tycker det känns lite nervärderande faktiskt och skulle aldrig själv använda det ordet.

deeremf
2013-06-09 09:01
#26

#20 jag är lite av motsatsen, adopterad till sverige och vi flyttade till norge senare, så då är jag invandrare i norge och sverige jag med. :P

Reggen
2013-07-10 22:58
#27

mina vänner kallar mig blatte, svartskalle, invandrare, kaffe.. det kvittar så länge dom inte menar något illa :) 

jag är inge PK människa haha

Annons:
992450@gmail.com
2013-08-06 19:42
#28

Invandrare låter trevligare än utlänningar.

När man säger utlänning , låter som om man är främmande för detta land. när mainte är bosatt här kan man säga utlänning.

tycker Jag

[Ebidda98]
2013-08-06 22:42
#29

Tycker inte jag är varken invandrare eller utlänning, jag säger att jag är adopterad och så är det inget mer med det.

Ibland frågar folk vart jag kommer ifrån, jag svarar alltid att jag är adopterad från Kina 🙂 Känner mig helsvensk på insidan, det är inte mitt fel/problem om folk väljer att bara se den asiatiska utsidan 😉

giffan
2013-08-06 22:55
#30

#29 Håller helt med!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-08-07 07:56
#31

Ebidda98; föddes du inte i ett annat land och invandrade hit? Vilken annan definition på invandrare har du?

[Ebidda98]
2013-08-07 08:00
#32

#31 Jag ser mig inte som invandrare, men det får du göra om du vill. Kanske utländsk, tycker bara utlänning blivit så negativt… Alla säger det för att skada någon.

[Moa-]
2013-08-07 08:40
#33

Ebidda98; utlänning låter enligt mig precis som du säger väldigt negativt "du hör inte hit", invandrare är däremot ett beskrivande obejektivt begrepp enligt mig, "någon har invandrat hit". På samma sätt har även alla vi som är födda i Sverige idag förfäder som på olika sätt invandrat till Sverige. Under 1800-talet utvandrade istället många svenskar i hopp om ett bättre liv, dessa utvandrade då från Sverige och invandrade i USA/Amerika, denna beskrivning är för mig objektiv och ej värdeladdad, det beskriver helt enkelt vad som skett. På samma sätt har du invandrat till Sverige vid tidig ålder, detta gör inte att du bör beaktas som mer eller mindre svensk, utan för mig är den en beskrivning av något som hänt tidigare.

giffan
2013-08-07 09:09
#34

Fast för mig är en invandrare just en som frivilligt flyttat till annat land i hop om bättre liv. Adopterad, då är man ju hämtad hit och har inte själv fått välja. Flykting, då flyr man från något. Och är man adopterad har man varken flytt eller valt själv.

Jag ser mig absolut inte som varken invandrare eller flykting, däremot som adopterad. Men ibland glömmer jag även det och känner mig 100% svensk.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[Moa-]
2013-08-07 09:23
#35

giffan; så om jag träffar en polsk man och flyttar till Polen så invandrar inte jag eftersom jag inte hoppas på ett bättre liv? Adopterade flyttar väl definitivt i syfte att erbjudas ett bättre liv, oavsett om de själva eller någon annan tar beslutet.

Flykting och invandrare är på intet sätt synonymer, flykting kan du vara inom landet, däremot kan du ej invandra inom landet.

Jag vet inte varför du envisas med att förkasta de allmänna definitoner som föreligger inom svenska språket? Det blir för andra mycket svårt att förstå vad du säger och menar när du lägger andra definitioner och rekvisit till ord som har en bestämd innebörd… Du har invandrat till Sverige i enlighet med den svenska definitionen, sedan om du ser dig som invandrare eller inte är väl upp till dig, däremot så har du defacto invandrat. Detta gör inte enligt mig att du är mer eller mindre svensk, det är som sagt en objektiv beskrivning av en händelse.

[Ebidda98]
2013-08-07 09:32
#36

#35 Om ett barn med svenska föräldrar föds i tex Kina, då de är på resa under en längre tid, blir barnet en invandrare då? Om någon flyttar till ett annat land för kärleken så gör han/hon det ju för ett bättre liv, med den hon älskar :) Man flyttar sällan om man tror man får det sämre.

[Moa-]
2013-08-07 10:05
#37

Ebidda98; om barnet föds av två svenska föräldrar så föds barnet som svensk medborgare, registrerad i Sverige…

giffan
2013-08-07 14:41
#38

#35 Om du träffar en polsk man och flyttar så antar jag att du gör det för att få ett bra liv med din kärlek :)

Jag har iaf inte flyttat hit för ett bättre liv, vem vet kanske skulle jag haft det bättre där jag hör hemma, eller inte..

På mig syns det inte att jag är adopterad, men jag lider av det iaf… så kan bara ha en aning om vad som snurrar i huvudet på alla andra. 

Min bror tog sitt liv,  han klarade inte av livet… och det är ett faktum att många adopterade har det svårt. Ska man även klassas som invandrare, och utlänning gör det inte lättare. man är köpt av folk som inte kan få egna barn och jag önskar faktiskt att svenskar endast fick adoptera svenska barn osv..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Lina Strindlund
2013-08-19 18:12
#39

#38 Fruktansvärt att höra att din bror tog livet av sig. 😭

Min faster säger också att de flesta adopterade får det svårt här, men jag undrar varför? Kanske tas detta upp i en annan tråd? 🙂

Jag tycker invandrare är ett neutralt och bra ord. Men man ska inte använda det om det inte behövs, när man beskriver eller pratar om en person så behöver man ju inte alltid nämna nationaliteten, det är ju bara en liten del av den personen…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
2013-08-19 18:14
#40

Sen ordet utlänning, det känns som en person som inte bor i det landet man är i. Tex när jag är här i Sverige och säger utlänning, så menar jag en person som bara är på besök, eller tex studerar här. har en kompis från tyskland (bor i en studentstad) som jag skulle kalla utlänning fast hon bott här några år nu, som student. En ganska neutral term för mig.

Det är nog skillnad mellan norrland och skåne hur man ser på saken…?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

giffan
2013-08-19 23:31
#41

#39 Varför man får det svårt som adopterad är nog svårt att svara på, säkert olika för olika personer.

Det som tog hårdast på min bror var att känna sig övergiven, och det gjorde det inte bättre att aldrig få känna sig älskad av sina nya föräldrar. Vi fick många gånger höra sånt barn inte borde få höra, och tyvärr så gillade dom mig nog lite mera för att jag var ljus…

Jag förstår honom, och han hade mod till att göra det han gjorde… Saknar han fruktasvärt, men  han är med mig nästan varje dag. Jag känner allt att han tycker jag är bra dum många gånger ;) Men det va sån han va och jag älskar han för den han var. Och jag anser fortfarande inte att vi är invandrare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
[Moa-]
2013-08-20 10:40
#42

giffan; dock gäller det faktiskt att de flesta adopterade idag är väldigt efterlängtade, detta då det både är en mycket tidsödande och noggrann process och kostar mycket pengar… Hur det såg ut tidigare vet jag däremot inte.

Sedan är det givetvis extremt tragiskt varje gång det går fel, däremot kan det göra det och gör mer frekvent med biologiska föräldrar.Lika tragiskt varje gång, men tyvärr omöjligt att fullt ut eliminera riskerna för.  

Den objektiva definitionen av invandrare är uppfylld oavsett och det är där adopterade hamnar i statistiken.

giffan
2013-08-20 11:19
#43

#42 Jo efterlängtade säkert, då som nu… Men man kommer alltid ha ett tomt hål som inte går att fylla.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-08-20 11:56
#44

giffan; jag anser att det bör vara personligt, de som ej vet om att de är adopterade då? Om du är uppvuxen med föräldrar så bör dessa anses vara dina föräldrar, jag vet inte vad du avser skall vara att föredra? Att växa upp på barnhem?

De personer som jag känner som adopterats anser att deras föräldrar är deras föräldrar på samma sätt som mina föräldrar är mina föräldrar, både känslomässigt och juridiskt. Uppvuxna i Sverige och aldrig varit åter i landet de invandrat från…

giffan
2013-08-20 13:44
#45

#44 ja men känslor är så svårt att förklara. Jag kan säga att jag har alltid vetat om att jag är adopterad. i början brydde jag mig inte speciellt om det, men ju äldre man blir och man får frågor om arv och sjukdomar i släkten osv… då börjar man fundera.

Men till saken hör att jag alltid tyckt att jag är så otroligt lik min adoptiv pappa att jag faktiskt fick för mig att kolla med blodgrupp för jag hade på känn att han kanske va min biologiska pappa.

Nu var han avliden när jag ville kolla upp det och jag kunde inte få ut några journaler på honom… Men vad jag förstod på sköterskan som jag talade med så hade han en mer ovanlig blodgrupp ön vad jag hör till så han bör inte kunna vara min biologiska pappa… Men lika är vi både till utseende och annat…

Men faktum kvarstår att dom inte är mina riktiga föräldrar, och att jag aldrig kommer få veta ens hur det var den dagen jag föddes, eller hur mina arv är… jag vet inget…. det tomrummet går aldrig att fylla.

Och jag vet flera som sent fått veta att dom varit adopterade och där har det fallit på plats varför dom känt sig så utanför, som att deras föräldrar varit främlingar… 

Adoption är inte lätt för någon egentligen, och vissa klarar det bättre än andra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-08-20 14:19
#46

Jag undrar och vidhåller att jag inte vet vad alternativet skulle vara?

Jag är personligen övertygad om att du präglas långt mer av miljö och uppväxt än av DNA, något som man på många sätt skulle kunna styrka med min familj och släkt som exempel. Det finns många studier som påvisar detta på en mer vetenskaplig nivå.

Jag förstår inte riktigt detta med "riktiga" föräldrar, är inte riktiga föräldrar de som är där för dig? De som skolar in dig på förskola/dagmamma, är med första dagen i skolan, första luciatågen, och allt annat. Det är ytterst få som ser sin biologiska familj som det främsta, utan det är dem man växer upp med och har kontakt med som blir familjen, även i dagens mer moderna familjesammansättningar. Syskon är främst de du bor med, att någon av föräldrarna har ett barn på annat håll gör inte detta till ett syskon om de ej har kontakt och växer upp så. Samma sak att de vuxna som finns i hemmet brukar anses vara föräldrar oavsett om det egentligen är en "plastmamma/pappa"…

giffan
2013-08-20 14:28
#47

#46 Är du adopterad??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Moa-]
2013-08-20 14:30
#48

giffan; nej, men det förbjuder mig väl inte att ha en åsikt?

Annons:
giffan
2013-08-20 14:36
#49

#48 Det har jag ju heller inte sagt, alla måste få ha en åsikt, men jag tror inte du kan förstår hur jag känner iaf.

Jag kan ju bara gå till min son, som knappt aldrig träffat sin biologiska pappa. Nu vet jag en hel del om hans pappa och jag kan säga att det är inte lätt alla gånger med hans "nya" pappa. Och där handlar det inte om adoption, bara om hur vi lever och bor. men varje dag ser jag hans riktiga pappa i honom, och det är inget han har ärvt då menar du? Hur dom rör sig, vissa saker dom gillar osv.. Han har inget direkt gemensamt med sin nya pappa som varit i hans liv sen han va 2 år. Nu är han 20. Han skulle heller aldrig kalla sin nya pappa för pappa.

Men där hjälper det ju lite att jag iaf kan berätta lite om hans riktiga pappa, han vet om att han finns, han har sett han på bild.. man får ett ansikte på sin bakgrund, vilket jag aldrig kommer få. 

För dig kanske sånt inte verkar så viktigt, du vet ju vem du är å var du kommer ifrån, det gör inte jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Ebidda98]
2013-08-20 22:18
#50

#48 Du har rätt att ha en egen åsikt, såklart. Och den är välkomen. Man kan inte förstå hur det känns, det är en speciell känsla de adopterade (som tänker på att de faktiskt är adopterade ibland) bär med sig, vissa ser den känslan som positiv, andra tyngs av den.

Lina Strindlund
2013-08-20 22:41
#51

Även de som växer upp med biologiska föräldrarna och syskonen kan känna sig udda! Jag har ofta känt mig som annorlunda än min familj och det har ibland varit plågsamt, men som vuxen och självständig känns det mycket mycket bättre.

Man ska respektera sina känslor oavsett vilka känslor man har. Man ska inte behöva förklara sin känslor, de finns där av en anledning.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: